Torbjørn Røe Isaksen (H): Er det forsvarlig at Vegvesenet ikke sikrer svært rasfarlige strekninger fordi de ikke har midler, og er etter statsrådens mening ”mangel på midler” en forsvarlig forklaring på hvorfor slike strekninger ikke blir sikret?
Begrunnelse
I Varden 20. august kan vi under overskriften ”Visste at veien var rasfarlig” lese om raset mellom Gjerdemyra og Tangenkrysset i Kragerø. Undertegnede velger å sitere fra avisartikkelen, men utelater navnet til seksjonssjefen i Vegvesenet:
”Seksjonssjef XX sier at raset ikke kom som noen stor overraskelse på ham. Fjellskrentene på den aktuelle strekningen var allerede oppført på veivesenets rassikringsplan. De ventet bare på penger.
– For noen år tilbake gikk det ras på samme sted. Vi rensket opp og sikret, men ikke med bolter og nett, slik vi etter planen skulle gjøre, sier XX, som tror regnværet lørdag var en utløsende faktor for raset.
– Hvis dere visste om rasfaren, hvorfor sikret dere ikke godt nok umiddelbart?
– Det ble gjort en helhetsvurdering i samråd med våre geologer, og vi mente at det likevel burde være forsvarlig å kjøre der. – Det er også er spørsmål om penger. Vi har ikke midlene, fortsetter XX, som anslår at det koster mellom 200 000 til 300 000 kroner å sikre berget med nett og bolter.
Nå blir det imidlertid handling.
– Nå skal det sikres skikkelig på stedet, selv om vi ikke har pengene, lover XX.”
I artikkelen uttaler også Vegvesenet at det ”i verste fall kunne (…) blitt en dødsulykke”.
I reportasjen fremkommer det altså at Vegvesenet visste om faren, at de visste at det i verste fall kunne komme en dødsulykke, at strekningen var sikret, men ikke ”etter planen”, og at det – i følge Vegvesenet – skyldtes mangel på penger, men at Vegvesenet nå vil sikre strekningen ”selv om vi ikke har pengene”. Det fremstår som et merkelig resonnement for undertegnede.