Håkon Haugli (A): 7. mars uttalte samferdselsministeren at Jernbaneverket har fått i oppgave å starte planarbeidet for en ny jernbanetunnel gjennom Oslo umiddelbart. Etter hva jeg forstår ser Jernbaneverket nå på fire alternativer, som alle starter på Oslo S og går vestover.
Hvordan vil statsråden følge opp etatenes forslag om å starte planleggingen av ny jernbanetunnel under Oslo?
Begrunnelse
Det er behov for nye tunnelløsninger gjennom Oslo for å sikre et velfungerende nav i hele Norges jernbanesystem, for å unngå at Oslo kveles av biltrafikk, og for å håndtere forventet befolkningsvekst.
I Planprogrammet for nytt dobbeltspor Oslo-Ski, fastsatt av Samferdselsdepartementet 13.9.2010, står det:
"Jernbaneverket bes vurdere hvilken betydning de langsiktige kapasitetsutfordringene for jernbanen i Oslo-området vil ha for Follobanens innføring på Oslo S, bl.a. i tilknytning til en eventuell framtidig tunnelløsning i Oslo."
Jernbaneverket svarer i konsekvensutredningen for Follobanen av 28.4.2011:
"Foreliggende løsning for Follobanens innføring på Oslo S er basert på dagens Oslo S og Oslotunnel. Dersom en eventuell ny forbindelse gjennom Oslo forutsetter et annet utgangspunkt enn Oslo S (...), må dette vurderes særskilt i et eget prosjekt på et senere tidspunkt."
Slik jeg forstår dette, bes Jernbaneverket utrede en tunnelløsning inn mot Oslo S fra øst, noe de avviser å gjøre. Av flere årsaker framstår det som mest rasjonelt å utrede tunnel under Oslo Øst samtidig som man utreder tunnel vestover. Alle jernbanelinjer må ikke gå innom dagens sporområde på Oslo S. Det er mulig å se for seg og ville være hensiktsmessig med en ny tverr- og dyptgående forbindelse lenger nord i byen.