Mette Hanekamhaug (FrP): 20 prosent av dagens elever fullfører ikke videregående utdanning. Dette har store samfunnsøkonomiske kostnader, og medfører ofte et liv utenfor arbeidsmarkedet for flere. En fersk studie fra NIFU viser at 21 prosent av elevene hopper av på grunn av psykiske eller psykososiale problemer.
Deler statsråden Fremskrittspartiets oppfatning om at skolehelsetjenesten og arbeidet mot mobbing må styrkes kraftig nettopp for å ivareta disse ungdommene?
Begrunnelse
Frafallet i den videregående skolen i dag er alarmerende høyt. Hele 20 % av dagens ungdom fullfører ikke videregående opplæring. Dette har store samfunnsøkonomiske kostnader da flere av disse ender opp på tiltak og er avhengige av sosiale ytelser. Videre medfører det også en stor belastning for den enkelte, da flere av de havner utenfor arbeidsmarkedet over lengre tid, eller ut resten av arbeidsfør alder.
En nylig publisert studie fra en studie fra Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) viste at hele 21 prosent av elevene som dropper ut gjør det med bakgrunn i psykiske eller psykososiale problemer. Dette er en vesentlig andel av de som dropper ut og som burde blitt fanget opp mye tidligere.
Skolehelsetjenesten er i dag underprioritert og oppleves ikke som et tilstrekkelig godt nok tilbud for de ungdommer som trenger dette tilbudet. Årsaken til at dette tilbudet er viktig er at det er et lavterskeltilbud for ungdommen som gjør at flere tør søke bistand, råd eller hjelp i de sammenhenger en kanskje ikke torde å henvende seg andre steder. Videre er det lettere for skolehelsetjenesten å ha en tettere dialog med skoleledelsen og slik lettere kan komme frem til individuelle løsninger mellom den enkelte elev og skole.
Videre ser en at elevenes psykososiale miljø er viktig, både for læring og for følelse av trivsel i skolehverdagen. Da er det bekymringsverdig at antall barn som opplever vold, trakassering og mobbing i skolen er like høyt i dag som det var for fem år siden. Kampen mot mobbing må intensiveres. Vi vet at flere av de som blir utsatt for mobbing i tidlig alder kan bære preg av dette flere år fremover. Psykiske problemer er gjerne noe som kan starte tidlig og utvikle seg, og en kan således forstå det slik at flere av de som dropper ut på grunn av psykiske problemer i videregående skole kunne ha vært hjulpet langt tidligere. Tidlig innsats må gjelde også når det kommer til elevenes velferd og trivsel.