Bård Hoksrud (FrP): Biler som er 30 år eller eldre har lavere årsavgift, og dette er en regel som er enkel å forholde seg til. Komplekse historiske luftfartøy / veteranfly har også redusert avgift, men regelverket er slik at man må vurdere den historiske betydningen av hvert enkelt fly før flyet kan klassifiseres som historisk luftfartøy.
Er statsråden villig til å se på regelverket, slik at for eksempel Luftforsvarets første jetjagerflytype, de Havilland Vampire LN-DHZ, kan typeklassifiseres som historisk luftfartøy?
Begrunnelse
- D.H. Vampire var verdens første jetfly som krysset Atlanterhavet i 1948. Vampire var også første jetfly til å lande og ta av fra hangarskip. Vampire satt også en rekke rekorder og var det engelske luftforsvarets (RAF) første fly som fløy fortere enn 800 km/t.
- D.H. Vampire var ett av verdens aller første jetfly som fløy (20 september 1943) og ble raskt satt i serieproduksjon. Vampire var derfor mange lands første møte med jet fly og ny teknologi som la grunnlaget for senere sivil ruteflytrafikk og den omfang dette har økt til i dag som vi alle har nytte av.
- D.H. Vampire var det norske Luftforsvarets første jetfly hvor 62 stk. ble levert og i tjeneste fra 1948-57.
Jeg vil for øvrig vise til at jeg tidligere har tatt opp en relatert problemstilling i skriftlig spørsmål Dokument nr. 15:576 (2009-2010) om gebyret for et DC-3 Dakota veteranfly.