Hallgeir Ivan Bremnes (FrP): Hva vil statsråden foreta seg for å sikre de nødvendige bevilgningene til oppgradering og vedlikeholdet av tuneller og bruer på rv. 714 Lakseveien?
Begrunnelse
29. februar 2012 ble forslag til Nasjonal transportplan 2014-2023 lagt frem. Tall fra Statens vegvesen anslår at vedlikeholdsetterslepet på fylkesveinettet i Sør-Trøndelag er om lag 720 millioner kroner og 560 millioner kroner for Nord-Trøndelag. I tillegg anslås vedlikeholdsetterslepet for riksveinettet i Region Midt til om lag 3,1 milliarder kroner.
Forvaltningsreformen i 2010, hvor det meste av riksveinettet ble overført fra staten til fylkeskommunene, kan sammenlignes med et pyramidespill fra staten sin side. Da regjeringen la frem forslaget til forvaltningsreform, så en tidlig at de nødvendige veibevilgningene ikke ville følge med. En ser et stort etterslep bare på vedlikehold av eksisterende vei, bru og tunneler.
Det investeres rundt 1,8 mrd. i riksvei 714 Lakseveien, og en ser av rapportene fra Statens vegvesen at det er betydelig etterslep på f.eks. tunneler. En ser da at Hitra- og Frøya-tunnelene som er betalt av bilistenes penger ikke er vedlikeholdt, og at det vil koste opp mot 230 mill. å oppgradere og vedlikeholde disse tunnelene. Hadde private foretatt så slett vedlikehold, så hadde de blitt kastet ut av eierne. Skal Norge investere i infrastruktur så må det settes av nok vedlikeholdsmidler.
Det må bileiere også gjøre hvis de skal ha et økonomisk forsvarlig bilhold. Et godt veitilbud er en forutsetning for næringsliv og bosetting i hele Norge og ikke minst distrikts-Norge.