Jon Jæger Gåsvatn (FrP): Mener statsråden det er en ønsket utvikling når minstepensjonister nå, som utskrivningsklare pasienter, må takke nei til opptrening, pleie og omsorg i kommunale institusjoner av økonomiske grunner, og mener statsråden det er rimelig at kommunene på denne måten sikres en finansiering som langt overstiger gjennomsnittlig kostpris for et døgn med korttidsopphold?
Begrunnelse
Undertegnede har ved ulike anledninger satt fokus på urimelige utslag i forhold til den såkalte vederlagsforskriften bl.a. gjennom behandlingen av Dok 8:155 (2010-2011). I tilsvar til komiteen på den saken går departementet mot enhver foreslått endring. Tre uker senere fastsetter så regjeringen en ny forskrift som setter den gamle vederlagsforskriften ut av kraft. Blant annet heves egenandelssatser for korttidsopphold med ca: 12 %. Det gis fritak for egenandel knyttet til avlastningsopphold og øyeblikkelig hjelp. Det gjøres imidlertid ikke unntak for korttidsopphold for utskrivningsklare pasienter. Disse har tidligere kunnet ligge på sykehus uten egenandel i inntil 10 døgn. Nå blir kommunene kraftig subsidiert, for at det skal være et reelt incitament for å "hente hjem" utskrivningsklare pasienter. Det må antas at 4000 kr /døgn er vesentlig mer enn reell gjennomsnittskostnad for kommunen. På toppen av dette gis så kommunene anledning til å kreve egenandel fra pasientene. Det er derfor grunn til å anta at kommunens kostnadsdekning overstiger de reelle oppholdsutgiftene.
Undertegnede har nå fått signaler om at det er flere med dårlig råd som takker nei til tilbud ved et lokalmedisinsk senter på grunn av egenbetalingen. Det er minstepensjonister som fra før har medisiner på blå resept, og faste utgifter på eget hjem løper selv når vedkommende er på institusjon. Som en sa til meg:
"Jeg spiser ikke for 133 kr. dagen, det har jeg aldri hatt råd til."
Resultatet er at disse pasientene velger å drive egentrening (uten veileder) og med bistand fra hjemmesykepleie.
Undertegnede opplever ikke at denne typen problemstilling ble tilstrekkelig belyst ved behandlingen av samhandlingsmeldingen eller de påfølgende lovarbeidene. Etter undertegnedes oppfatning burde i det minste utskrivningsklare pasienter være fritatt for egenandel i de 10 dagene kommunene allerede har fått finansiering for. Pasientene har selvsagt en klageadgang, men de færreste vil bruke den, og vil heller velge den enkleste løsningen med hjelp i eget hjem. Det kan også hevdes at forskriften skisserer et maksimumsbeløp og at det er opp til kommunene om de vil kreve lavere egenbetaling. Vi vet da at fylkesmannen kan hevde at kommunene ikke utnytter inntekstpotensialet sitt og at det kan føre til reduserte skjønnsmidler. Ut fra tallene i Prop. 91L (2010-2011) kan dette dreie seg om en merutgift for pasientene på til sammen 15-18 mill kroner. Det riktigste ville etter undertegnedes oppfatning være å føre inn ytterligere ett unntak for utskrivningsklare pasienter i forskriftens § 1, hvis det da ikke er slik at dette er en tilsiktet privatisering av helsetjenestene fra regjeringens side.