Mette Hanekamhaug (FrP): Det er enighet om at en må tilrettelegge for mer fleksible løsninger i utdanningsløpet, og det er uttalt mål om nye og fleksible fag- og studietilbud i den videregående opplæringen. Samtidig har kravet til sluttdokumentasjon blitt skjerpet, noe som har vist seg til hinder for nettopp nye og kreative løsninger.
Ser statsråden problemet med at kravet til sluttdokumentasjon er blitt skjerpet inn på en sånn måte at det vanskeliggjør oppstart av nye, kreative tilbud i den videregående utdanningen?
Begrunnelse
Det er i dag stor tverrpolitisk enighet om at en må legge til rette for mer fleksible løsninger i utdanningsløpet. Dette har gitt seg til kjenne både gjennom implementering av valgfag på ungdomsskolen, men også uttalte mål om nye og fleksible fag- og studietilbud i den videregående opplæringen. Samtidig har kravet til sluttdokumentasjon og rapportering blitt skjerpet, noe som har vist seg til hinder for nettopp nye og kreative løsninger.
Kampen for å forebygge frafall i videregående opplæring er en tverrpolitisk kamp, og har hatt stor fokus de siste årene. Denne har vært sentral i både de foregående budsjettene, og vært tema i st. meldingene 44, 18 og 22 den siste tiden. I arbeidet med disse kommer det frem bred enighet om og støtte til å gjøre utdanningsløpet mer fleksibelt for elevene og legge til rette for flere alternativer. En slik tilnærming fordrer også at en fra sentralt hold gjør dette mulig for skolene.
Under utviklingen av en mer fleksibel opplæring tilpasset er det viktig å ta utgangspunkt i elevenes behov. Sett i lys av kravene til yrkesopplæringen er det ikke i like stor grad vært fokus på en opplæring som ivaretar bedriftenes og næringslivets behov. Fremskrittspartiet har ved flere anledninger tatt til orde for at disse aktørene på langt større måte enn i dag må få komme med innspill og bidra til utformingen av slike nye tilbud. Dette for å sørge for at skolens tilbud og opplæring er i tråd med næringslivets reelle kompetansebehov.
En utfordring flere peker på er at dokumentasjonskravet og kontrollen fra sentrale myndigheter på samme tid er blitt innskjerpet. Dette kravet innsnevrer ofte skolenes mulighet til nye og kreative løsninger på utdanningsløp og utforming av nye tilbud. Dette ble tydelig eksemplifisert gjennom ordingen med Tekniske allmenne fag, TAF i år. Dette er en linje som ble opprettet etter initiativ fra entreprenørskapbransjen. Linjen fikk fortsette på dispensasjon, men står fortsatt i fare for å bli nedlagt da ordningen ikke passer inn i forhold til nasjonalt utformede fagplaner, og kravene til hvordan den formelle utformingen av vitnemålet skal være.