Eivind Nævdal-Bolstad (H): 1.1.2012 ble det klart at 2011 var det året med færrest drepte i trafikken siden tidlig 50-tall. Det er et resultat av flere faktorer, men alle midler må tas i bruk for å trygge veiene våre.
Vil finansministeren sørge for at også avgiftspolitikken for kjøretøy bidrar til å bedre trafikksikkerheten på norske veier?
Begrunnelse
2011 var det året med færrest drepte i trafikken på omtrent 60 år. Det er en gledelig utvikling. Samtidig vet vi at gjennomsnittsalderen for (registrerte) norske biler er 10,5 år. Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser en sterk teknologisk utvikling i både aktivt og passivt sikkerhetsutstyr. I november 1999 var antispinn tilgjengelig på 32,6 pst. av bilene tilbudt på det norske markedet. I januar 2010 var dette tallet økt til hele 96,2 pst. I november 1999 var firehjulstrekk tilbudt på kun 14,8 pst. av bilene på det norske markedet. I 2010 var dette økt til 21,3 pst.
Trendfremskriving av fornyelsen i kjøretøyparken er en av hovedårsakene til at man regner med at antallet drepte og hardt skadde i trafikken blir redusert også i kommende år. En nyere bilpark vil kunne akselerere denne utviklingen. En omlegging av avgiftene knyttet til kjøretøy vil kunne gi nordmenn større incentiver til å kjøpe nyere biler. En slik økning i utskiftningstakten vil følgelig bedre trafikksikkerheten. Med regjeringens vilje kan altså flere liv enkelt reddes i trafikken.