Trine Skei Grande (V): På hvilken måte vil statsråden sikre at elever med kompetanse innen fremmedspråk som ikke har tilfredsstillende norske fagmiljøer fortsatt kan sikres uttelling for denne kompetansen etter at læreplan for fremmedspråk endres 1. januar 2012?
Begrunnelse
Undertegnede viser til at læreplan for fremmedspråk vil bli endret 1. januar 2012. På Utdanningsdirektoratets nettsider fremgår det i en artikkel datert 21. mars 2011 at endringene innebærer å innføre eksamensordning med muntlig og skriftlig eksamen i språk med tilstrekkelig fagmiljø i Norge. Samtidig vil eksamenstilbudet avvikles i de språkene hvor slike fagmiljø ikke finnes. Videre heter det:
”Siste garanterte mulighet for å ta eksamen i afrikaans, akan (twi), amharisk, bengali, bulgarsk, estisk, filipino, hebraisk, hindi, indonesisk, islandsk, katonesisk, khmer, kinyarwanda, kroatisk, kurmandji, kurmandji-badini, latvisk, litauisk, luganda, nederlandsk, nepali, nygresk, oromo, pashto, portugisisk, punjabi, rumensk, serbisk, singalesisk, swahili, thai, tigrinja, ungarsk, wollof, yoruba og zulu vil være høsten 2012.
1. Dersom det finnes store nok fagmiljøer i noen av disse språkene til å tilby både muntlig og skriftlig eksamen fra og med høsten 2013 vil Utdanningsdirektoratet informere om dette innen skolestart høsten 2012.
2. Dersom en elev har planlagt å inkludere ett av disse språkene i sitt utdanningsløp, må skolen sikre at eleven er oppmeldt til eksamen senest høsten 2012. Hvis det er mulig å melde opp elever til eksamen allerede høsten 2011, anbefaler vi at dere gjør det. På den måten får eleven to muligheter til å bestå eksamen.
3. Elever som ikke består eksamen i disse språkene senest høsten 2012, må følge vanlig fremmedspråksundervisning for å oppfylle vitnemålskrav.”
Slik undertegnede forstår dette vil dette kunne føre til at enkelte elever ikke vil kunne få benytte sitt eget morsmål som 2. fremmedspråk i tiden som kommer, jf. over, noe som er uheldig. Undertegnede mener dette er viktig kompetanse som også må kunne få uttelling i tiden etter 2012, og at kompetanse også i språk der det ikke er tilfredsstillende norske fagmiljøer må kunne premieres.