Harald T. Nesvik (FrP): Ser statsråden at dersom de forskriftsendringer for persontrafikk og kabotasje høringsnotatet av 23. mars 2011 legger opp til blir gjennomført, vil kunne få store negative ringvirkninger for norsk reiseliv, og vil statsråden ta initiativ til dialog med Nærings- og handelsministeren for å sikre gode og langsiktige rammevilkår for norsk reiselivsnæring, herunder rammevilkårene for utenlandske reisearrangører som opererer i Norge?
Begrunnelse
23.mars 2011 sendte Samferdselsdepartementet ut forslag til endringer i Forskrift 26.mars 2003 nr 402 om internasjonal person- og godstransport, samt kabotasje ut på høring. Høringsfristen ble satt til 12.april 2011.
Intensjonen med forslaget er å harmonisere norsk regelverk med EU/EØS på området.
Forslaget til forskriftsendringer innebærer blant annet at dagens regelverk innen midlertidig kabotasje hvor en utenlandsk transportør kan utføre 3 turer innenfor en periode på 7 dager i Norge ubegrenset i hele kalenderåret, blir endret til maks 1-2 måneder i året.
Konsekvensen blir at ingen utenlandske busser kan kjøre mer enn 30 dager i strekk og maks 45 dager i løpet av ett år i Norge.
Ifølge artikkel i reiselivsavisen 24.september 2011 vil dette kunne medføre at store utenlandske reisearrangører kan droppe Norge som reisedestinasjon, noe som vil kunne få ringvirkninger for andre bransjer, som for eksempel kanselleringer av blant annet flygninger, cruisebåtanløp og hotellovernattinger.
Meningen var at de nye regelendringene skulle tre i kraft i løpet av sommeren 2011. Ifølge Reiselivsavisen har imidlertid reiselivsbransjen signalisert at den ikke har hatt mulighet til å omstille seg til de nye reglene så raskt. Dette har medført at Samferdselsdepartementet har lovet å gå en runde til i saken, men ifølge Reiselivsavisen tyder signalene på at departementet vil gå inn for begrensninger.