Per-Willy Amundsen (FrP): Vil statsråden ta initiativ til å gjennomgå voldgiftspraksisen i Norge, og sørge for at utenomrettslige avgjørelser fattet i henhold til religiøs lov kriminaliseres, og at et hvert forsøk på å opprette domstolslignende organer basert på religion bekjempes?
Begrunnelse
I oppslaget "Shariadomstoler i Storbritannia dømmer britiske muslimer" på NRK 25. september 2011, fortelles det om et ukjent antall islamske tribunaler, i tillegg til shariaråd, som fatter avgjørelser i henhold til islamsk lov.
Avgjørelsene som fattes i shariatribunalene er bindende etter britisk lov, i henhold til den såkalte Arbitration Act av 1996. Selv om disse tribunalene i utgangspunktet kun har lov til å behandle tvister av mer forretningsmessig art, dokumenterer NRK at tribunalene behandler ulike familiejuridiske forhold som for eksempel ekteskap, skilsmissesaker, arveoppgjør mv.
Domstolslignende organer har lange tradisjoner i Storbritannia. Blant annet har det britiske jødiske samfunnet i over 100 år hatt sine Beth Din-domstoler, under beskyttelse av det britiske lovverket. En slik parallell ordning ser man da også for islamske domstolslignende organer.
Disse tribunalenes virksomhet er omstridte i Storbritannia, og menneskerettighetsorganisasjonen One Law for All påpeker at parallelle rettssystemer i et land, forringer rettssikkerheten for flere grupper i det britiske samfunnet. Blant annet tilstås ikke kvinner de samme arverettighetene i henhold til islamsk lov, og skilsmisseoppgjør foretas uten at kvinner gjøres kjent med sine rettigheter under britisk lov.
I Norge er det vid adgang til å avtale tvisteløsning ved voldgift. Hovedregelen er at det må dreie seg om et område med avtalefrihet. Videre stilles det krav til voldgiftsbehandlingen for å sørge for at den oppfyller visse minimumskrav. Voldgiftsavgjørelser kan ikke ankes, men de kan i noen tilfeller kjennes ugyldige av domstolene.
Selv om norsk lov ikke åpner for at krav om skilsmisse, separasjon, barnefordeling og arv kan avgjøres ved voldgift, synes skillet mellom dispositive og indispositive krav relativt.
Det er fremkommet informasjon om at islamske avgjørelser gjøres på områder der det ikke er adgang til dette i norsk lov, jfr. arveloven, barneloven og ekteskapsloven, og at dette er innarbeidet i private oppgjør mellom privatpersoner. Omfanget av dette er ukjent, men spørreren mener at et hvert brudd med norsk rettspraksis er et for mye.