Borghild Tenden (V): Vil samferdselsministeren bidra til at det blir etablert et slikt fond ved Oslo Lufthavn Gardermoen, og eventuelt også ved andre norske flyplasser?
Begrunnelse
Det er et akseptert prinsipp at den som forurenser skal betale i norsk miljøpolitikk.
Flyselskapene betaler i dag høyere avgifter for avganger og landinger nattestid. Dette er inntekter som går direkte inn i Avinors regnskaper.
Det oppfattes urimelig at Avinor skal tjene ekstra på økt støybelastning nattestid, mens det er flyplassens naboer som bærer belastningene.
Samtidig strammer Avinor inn regelverket slik at terskelen for å få støyisolering av nabohusene til bl.a. Gardermoen nå blir høyere enn den gang flyplassnaboene rundt Gardermoen fikk erstatning og støyisolering.
Ettersom det nå etableres et flystøy- og miljøutvalg ved Oslo Lufthavn Gardermoen anser vi det betimelig at det også etableres et fond som kan finansiere både avbøtende tiltak som å støyisolere hus, og forbedrende tiltak som reduksjon av støyutslipp eller miljøutslipp. Et slikt fond bør få inntektene fra nattavgiftene på flyenes starter og landinger. Ikke minst imøteser vi at nye løsninger kan utvikles og utprøves i Norge for oppnå reduserte utslipp, og et fond bør derfor også kunne finansiere tiltakshavers/flyplasseierens andel av slike utviklingstiltak.