Øyvind Halleraker (H): En ny analyse viser at intercitytog på Vestlandet vil ha et stort trafikkpotensial. En viktig forutsetning for analysen er imidlertid de kostnadsbesparelser som oppnås gjennom å bygge vei- og jernbane parallelt.
Vil ministeren samordne konseptvalgutredning (KVU) for Ferjefri E-39 (Hordfast) og analysene som er i gang i forbindelse med Høyhastighetsutredningen, der en intercitystrekning mellom Bergen, Stord, Haugesund og Stavanger inngår?
Begrunnelse
I ministerens svar på skriftlig spørsmål nr. 1828 (2010-11) bekreftes det at store effektivitetsgevinster kan hentes ved felles planlegging og utbygging av vei- og jernbanestrekninger.
En ny rapport fra Multiconsult-selskapet Analyse & Strategi pekes det på at ”befolkningsgrunnlaget i millionregionen mellom Bergen og Stavanger er større enn for togstrekningene som nå planlegges utbygget på Østlandet”. For å gjøre prosjektet mer realiserbart, forutsettes det at man bygger og planlegger intercityjernbane parallelt med en ny, modernisert og fergefri E39.
I arbeidet med infrastrukturen på Vestlandet er det spesielt viktig å få vurdert og beskrevet mulige synergieffekter ved helhetlig planlegging fordi felles krysningspunkter for vei og bane vil kunne være avgjørende for kostnadsbildet. Høyre har tatt initiativ til Høyhastighetsutredningen og parallelt pågår det E39 utredning om fergefri kyststamveg. Vi bør ha mot til å være visjonære og se samlet på disse to betydningsfulle prosjektene.