Ingjerd Schie Schou (H): Sommeren 2011 har gitt mange nordmenn gode skjærgårdsminner. Likevel har ferdselen på sjøen krevd unormalt mange liv. At vi klarer å høste viktige erfaringer fra disse dramatiske ulykkene er helt nødvendig for at vi skal kunne drive forebyggende arbeid.
Vil ministeren pålegge Havarikommisjonen å etterforske alvorlige ulykker i fritidsbåt?
Begrunnelse
Sommeren 2011 omkom 9 mennesker i to serier av alvorlige båtulykker. I svært mange større havarier med fritidsbåter er det aspekter ved hendelsesforløpet som gir svært god grunner til at disse ulykkene burde vært etterforsket/gransket av Havarikommisjonen. Hvis vi finner årsaken til ulykkene, vil vi mer effektivt kunne drive forebyggende arbeid. Politiets etterforskning prøver å avdekke om det foreligger straffbare forhold, og vil ikke nødvendigvis gi et like fullstendig bilde som en undersøkelse av Havarikommisjonen.
Omkommer en yrkesfisker i et fritidsbåtliknende fartøy kommer Havarikommisjonen på banen. Omkommer en familie i en fritidsbåt, skal lensmann eller lokal politimyndighet etterforske. Ofte finner man intet straffbart forhold og henlegger saken.
Vi bør vurdere om bestemmelsen i Sjølovens § 476, 3. ledd bør endres, slik at Havarikommisjonen blir pålagt å etterforske alvorlige ulykker i fritidsbåt – og ikke bare for yrkesfartøy slik situasjonen er i dag. Etter samme paragraf i Sjøloven har Havarikommisjonen i prinsippet anledning til å granske fritidsbåtulykker, men dette skjer sjeldent eller aldri.
Kongelig Norsk Båt Forening (KNBF) og mange andre båtbåtorganisasjoner har kjempet for å rette opp denne skjevheten i mer enn 15 år.
For Høyre er det viktig at alle kan ferdes trygt langs norskekysten. Når ferdsel på sjøen tar liv, blir det viktig både for samfunnet og etterlatte å få vite årsakene bak ulykkene.