Robert Eriksson (FrP): En person som har hatt rett til sykepenger fra NAV i Oslo siden 1. juni i år har ennå ikke mottatt ytelsen. 1. juni, 1. juli og 1. august ble den nødvendige dokumentasjon innlevert på reglementert måte. Det ble opplyst at det var 8 ukers behandlingstid. På spørsmål om hva personen skulle gjøre når hun ikke hadde mere penger til mat fikk hun beskjed om å henvende seg på sosialkontoret. Ingen ønsker å gå på sosialkontoret så lenge mann har rett til annen inntekt.
Hva kan statsråden gjøre for å bedre situasjonen?
Begrunnelse
Arbeidstakere som blir syke og mister inntekten kan vanligvis ikke vente i 8 uker, eller enda lengre, som i dette tilfellet. De trenger inntekten til å dekke de daglige behovene slik de er blitt lovet gjennom folketrygden. Å skulle henvede seg på sosialkontoret er ikke noe alternativ som kan kompensere for å motta ytelser fra NAV som man har krav på. I tillegg til at ytelsen ikke blir utbetalt fikk personen, en måned etter at hun hadde fått bekreftelse på at alle nødvendige papirer og dokumentasjon var korrekt innlevert og tilstrekkelig, beskjed om at det manglet et skjema om "inntektsopplysninger selvstendig næringsdrivende". Da sykemelding ble levert 2. august fikk kvinnen beskjed om at NAV ikke kunne svare på når pengene ville komme til utbetaling. De kunne heller ikke si noe om hvor langt i prosessen behandlingen av saken var kommet. Dette gjaldt alle sykemeldinger, var beskjeden som ble gitt. Personer som blir sykemeldt trenger penger for å dekke de løpende utgifter som arbeidsinntekten ellers er forventet å skulle dekke. Det er helt uakseptabelt med ventetider av den lengde som her er beskrevet.