Linda Hofstad Helleland (H): Vil statsråden medvirke til at gjeldende praksis mykes opp, slik at de som eier denne typen kjøretøy kan få godkjent nedregulering av vekt?
Begrunnelse
Utløst av et uheldig avgiftssystem som ble opphevet i 2006, ble en god del biler frem til dette tidspunkt definert som "lastebil" med totalvekt over 3500 kg. For mange bilister medfører dette i dag praktiske ulemper, og det kan også være uheldig trafikksikkerhetsmessig at biler blir lastet med for mye vekt.
Mange har behov for å foreta en nedregulering av høyeste totalvekt, slik at den kan settes ned til fabrikkens opprinnelige spesifikasjon. For mange bileiere er dette først og fremst et praktisk og økonomisk spørsmål. Gjeldende regler gjør at man må ha lastebilsertifikat, bilene må utstyres med fartssperre, og blir belastet med høyere bomavgifter. Vegmyndighetene har i et notat erkjent at mulighetene for nedvekting i slike situasjoner vil kunne avhjelpe bilistenes situasjon "på en smidig måte". I et annet notat har Statens vegvesen påpekt at det også er "uheldig rent trafikksikkerhetsmessig at disse bilene er registrert med en høyere tillatt totalvekt enn de opprinnelig er bygd for". Til tross for dette vil fortsatt ikke vegmyndighetene åpne adgang for å nedregulere høyeste totalvekt på slike kjøretøyer, uten at det foretas teknisk endring av kjøretøyet. Men et slikt krav gjør i praksis vondt verre, fordi det forutsetter konstruksjonsmessige inngrep i det originale kjøretøyet. Det kan neppe være særlig ønskelig samfunnsøkonomisk eller trafikksikkerhetsmessig.