Christian Tybring-Gjedde (FrP): Er prosedyrene for regnskapsmessig avvikling av et selskap så tungvinte som det som er gjengitt i begrunnelsen for spørsmålet, og ser eventuelt finansministeren noen mulighet til forenkling av regelverket slik at det blir lettere håndterbart?
Begrunnelse
Det er ønskelig at folk driver virksomhet, skaper seg et levebrød og oppretter arbeidsplasser. Noen ganger blir det langvarig suksess. Andre ganger fases det ut, og nye ideer settes ut i livet. Slike prosesser må ikke bli for krevende på grunn av for store byråkratiske skjemakrav.
Jeg har mottatt følgende innspill, og lurer på denne bakgrunn om finansministeren mener prosedyrene skal være så tungvinte, eventuelt om det er gjort noen feil eller om regelverket eventuelt kan endres til det bedre:
"Vi (datter, kone + 2 til) har hatt en liten gavebutikk som ble registrert opphørt i 2008. I 2010 kom det purring på regnskap for 2009, altså året etter at butikken er registrert opphørt.
Butikken hadde altså ingen lokaler/adresse, ingen omsetning og derav heller ingen drift i 2009. Jeg ringte om dette til Brønnøysund når det etter hvert dukket opp et brev adressert til butikkens gamle adresse. Der var det ingen forståelse for at man ikke skulle levere regnskap selv om butikken var nedlagt. Regnskap måtte sendes selv om dette bare var et dokument fullt av "nuller". Den gamle regnskapsfører ble kontaktet og regnskap med nuller ble sendt inn. Alt i orden trodde vi, men nei, enda senere på året kommer det krav om 44 200 kroner fordi regnskap ikke er mottatt. Etter litt sjekking og ny telefon til Brønnøysund blir jeg fortalt at de ikke har mottatt noe regnskap fordi de ikke kunne åpne vedlegget som inneholdt regnskapet. Uten å gi tilbakemelding. Dette måtte man finne ut av selv etter melding på Altinn!
Det ble besluttet å sende klagebrev på denne saken og fremgangsmåten, hvor det ble påpekt spesielt at man adresserer brev til et nedlagt firma, at man krever regnskap fra et bekreftet nedlagt firma, at det ikke gis beskjed om at tilsendt regnskap ikke kan åpnes pga manglende program hos Brønnøysund (hvis de i det hele tatt har brukt noe energi på å prøve). Klagen ble selvsagt avslått for de hadde jo ikke gjort noen feil. Det ble så besluttet å sende ny klage på saken med samme begrunnelser pluss noen nye. Denne klagen ble etter et par måneder også avslått.
Per i dag blir man fullstendig "overkjørt" at et system som sender krav på helt feil premisser, og med den urimelighet at en nedlagt bedrift skal sende inn regnskap, samt at den nedlagte bedriften uten omsetning og inntekter skal betale et "gebyr" på 44 200 kroner for at ikke Brønnøysund kunne åpnet et regnskap på kroner null.
For ordens skyld kan jeg fortelle at når krav om betaling av 44 200 kroner nylig ble sendt ut. Da fant man plutselig fram til navn og adresser til hver av deltakerne. Hvorfor ble det ikke sendt til de samme når krav om regnskap skulle meddeles, men i stedet til det nedlagte firmaets adresse."