Håkon Haugli (A): I forbindelse med konsekvensutredning av dobbeltspor Oslo-Ski ba Samferdselsdepartementet Jernbaneverket vurdere en fremtidig dyptunnelløsning under Oslo.
Hva er Jernbaneverkets vurdering, og hvilken fremdrift ser statsråden for seg i det videre arbeidet?
Begrunnelse
De langsiktige kapasitetsutfordringene for jernbanen i Osloområdet er store. Rundt 2030 regner man med at kapasiteten i tunnelene for både tog og T-bane er sprengt – selv ved optimal utnyttelse.
Det gjennomføres nå en konsekvensutredning av nytt dobbeltspor Oslo-Ski. Etter hva jeg forstår, vurderer Jernbaneverket en fremtidig tunnelløsning under Oslo som en del av dette arbeidet. En dyptunnel under Oslo, tilsvarende den som er bygd i Malmø, framstår som en god løsning. Om man vil spare omfattende og kostbare gravearbeider i Gamlebyen, hvor dagens tunnelløp går gjennom løsmasser, bør utvidelsen av Follobanen sees i sammenheng med det langsiktige tunnelbehovet.