Bård Hoksrud (FrP): I NRK Østafjells den 25.08 er det et oppslag om en lastebil som ikke er blitt godkjent i Grimstad. Eieren klager på dette og han må derfor reise til trafikkstasjonen i Skien for å få foretatt en ny test, og der blir den samme bilen kontrollert og funnet i orden. Noe man enkelt kunne funnet ut hvis man hadde tillat retardasjonsmåler.
Vil statsråden åpne for at både retardasjonsmåler og kombimatic kan brukes som verktøy for å godkjenne bremsetester?
Begrunnelse
Lastebiler skal inn til jevnlige EU kontroller. Blant annet skal bremsene testes i dag testes disse ved at man gjennomfører en rulleprøve for å se at det er nok bremser på bilen og eventuelt henger. Dessverre viser det seg svært ofte at disse rulleprøvene ofte gir store utslag når bremsene testes. Vi har sett eksempler på at lastebiler som nesten ikke har bremser blir godkjent mens lastebiler som har gode bremser ikke blir godkjent. Til tross for dette benyttes denne metoden fortsatt for å teste bremsene på lastebiler. Det finnes annet utstyr blant annet retardasjonsmåler og et nytt produkt kombimatic som sammen kan gi langt bedre og nøyaktige resultater. Men så langt har vegdirektoratet nektet å ta i bruk dette. Flere tester med bruk av rulletester viser at virkeligheten er en helt annen enn det resultatet man får etter testen. Dette kan gå ut over trafikksikkerheten til de som ferdes på vegene. Jeg forventer derfor at statsråden vil gjøre noe med dette.