Kjell Ingolf Ropstad (KrF): Undertegnede har fått en henvendelse fra en bruker som trenger ny trygdebil etter at den gamle ble defekt. Vedkommende fikk i svaret på søknaden til NAV beskjed om at det normalt går 8 måneder før vedtaket er fattet, og ytterligere fire måneder for klargjøring av bil. NAV opplyser til brukeren at det er helt normal behandlingstid.
Hvorfor tar det så lang tid å fatte vedtak til en som allerede har rett på bil, og fra vedtaket er fattet til bilen kan disponeres?
Begrunnelse
Representanten Vigdis Giltun har stilt et lignende spørsmål, men da gjaldt henvendelsen planlagt fornyelse av bil etter 11-årsregelen.
Denne henvendelsen gjelder en person som ikke har planlagt å søke om ny bil, men opplever at bilen ble defekt og måtte byttes ut. Vedkommende har hatt bil i nesten 11 år.
Etter at NAV ble omorganisert, skulle saksbehandlingstiden gått ned. Vedkommende søker fikk svar fire måneder etter at søknaden var sendt om at vedtak ville bli fattet etter ytterligere 8 måneder. Samtidig ble det gitt beskjed om at det ville ta 4 måneder fra positivt vedtak er fattet til bilen er klar til bruk.
Dette blir i alt 16 måneder uten bil. Dette er tungvint for brukeren og dyrere for samfunnet ettersom vedkommende har krav på drosjepenger i perioden uten bil.