Øyvind Halleraker (H): Det er store effektivitetsgevinster å hente ved å kombinere vei- og jernbaneutbygginger. Planarbeidet kan bli mer helhetlig, og anleggsarbeidet mer effektivt.
Vil samferdselsministeren gå inn for å slå sammen planleggingen av større vei- og jernbaneprosjekt slik at mer gods kan flyttes fra vei til bane?
Begrunnelse
Det er åpenbart at Norge trenger store investeringer i infrastruktur i årene som kommer. Uten et skikkelig vei- og jernbanenett taper vi konkurranseevne. Dessverre har vi store problemer med å samordne utbyggingen av de ulike transportmetoder. Dersom vi har et ønske om mer intermodalitet, er vi nødt til å se helheten i trafikkutfordringene.
I Aftenposten 24. august 2011 blir det slått fast at stadig mer av godstransporten flyttes fra bane til vei – stikk i strid med uttalte mål. Parallell utbygging av vei, jernbane og havner vil gjøre det vesentlig mer attraktivt å bruke båt og bane til å flytte varer. Intermodalitet kan ikke bare være et tidsriktig moteord – det må være et bærende prinsipp for planleggingen av vår infrastruktur.
Å planlegge et samferdselsprosjekt er en omfattende jobb. En oversikt fra Statens vegvesen viser at det tar 9 år å planlegge en vei. Skal vi øke tempo i utbyggingen, må vi sørge for at planleggingsprosessen blir så effektiv som overhodet mulig. Helhetlig prosjektering av transportkorridorer der både vei og bane bygges ut samtidig vil ikke bare spare oss for store anleggskostnader. Vi sparer også tid, fordi vi lar være å bygge ut klattvis. Mer strategisk tenkning vil gi oss store effektivitetsgevinster.