Trine Skei Grande (V): Vil statsråden sikre størst mulig åpenhet om antall fritak fra nasjonale prøver, og kan statsråden love større grad av åpenhet fra Kunnskapsdepartementet med tanke på innsyn i statistikk mv. på departementets område?
Begrunnelse
Venstre har flere ganger tatt opp den manglende åpenheten i forhold til innsynssaker på departementets område, jf. bl.a. Dokument nr. 15:713 (2010-2011) og Dokument nr. 15:592 (2006-2007).
Nylig har en konkret innsynssak blitt aktualisert. Saken dreier seg om hvorvidt det skal gis innsynsrett i antallet elever som har fått fritak fra nasjonale prøver i en kommune, når dette antallet er mellom 1 og 4. Kunnskapsdepartementet har anført at tallene ikke kan frigjøres, da det skal finnes en koblingsfare mellom statistikken og de fritatte elevene. Sivilombudsmannen har i brev til departementet 3. mai d.å. understreket at han er ”uenig i at de aktuelle tallene er taushetsbelagte”. Sivilombudsmannen skriver videre at:
”Etter mitt syn kan det ikke kreves at enhver teoretisk koblingsfare fjernes. (…) Det er vanskelig for meg å se at det er holdepunkter for å tro at det er noen realistisk mulighet for at det vil skje en kobling mellom statistikken og enkeltelever, som departementet beskriver.”
Sivilombudsmannen ser det imidlertid ikke som det formålstjenlig å be departementet behandle en innsynsbegjæring ytterligere en gang, i og med at innsynssøker har fått opplyst at antallet fritatte elever er mellom 1 og 4. I departementets tilsvar datert 14. juni d.å. fremgår det at departementet tar Sivilombudsmannens uenighet til etterretning, men opprettholder sitt avslag om innsyn for denne konkrete saken.
Undertegnede er av den oppfatning at Sivilombudsmannens uttalelser bør tillegges avgjørende vekt i saker som dette. Undertegnede vil videre understreke at det er helt avgjørende at departementet så langt som mulig søker mest mulig åpenhet, og at det er svært viktig med åpenhet om skolens tilstand og resultater på nasjonale prøver og andre evalueringer, ikke bare for skoleeier, elever og foresatte, men også for offentligheten.