Bård Hoksrud (FrP): Regjeringen har innført krav om periodisk etterutdanning av yrkessjåfører hvert femte år. Transportselskapet Askeladden har søkt om å bli godkjent som lærested for å drive denne etterutdanningen i egen regi, og fått avslag fra Statens vegvesen region Øst grunnet noe som tilsynelatende fremstår som bagatellmessige forhold. Samtidig opplever selskapet sterk konkurranse fra utenlandske aktører.
Er statsråden prinsipiell motstander av at norske bedrifter skal få drive denne typen opplæring i egen regi?
Begrunnelse
Da Stortinget behandlet EU-direktiv 2003/59/EF om nye utdanningskrav for yrkessjåfører i Innst. S.nr.140 (2006-2007), gikk FrP inn for komprimert variant slik at sjåførene og transportselskapene ikke skulle bli påført unødvendig høye kostnader sammenlignet med utenlandske konkurrenter. Regjeringspartiene Ap, SV og Sp gikk derimot inn for en opplæringsmodell som har ytterligere forverret rekruttering til bransjen. Nettopp derfor burde man i det minste kunne vise litt fleksibilitet i behandling av enkeltsaker fra selskaper som ønsker å drive opplæring i egen regi. Jeg vil forøvrig vise til mitt skriftlige spørsmål Dokument nr. 15:452 (2010-2011) om kostnadene ved etterutdanning av yrkessjåførene.