Jan-Henrik Fredriksen (FrP): Jeg har fått mange henvendelser om Veidekke og arbeid i sommer for Statens Vegvesen i Troms og Finnmark. Det hevdes at Skjervøy tunellen først ble frest opp 2 km a 30 mm og asfaltert med 800 tonn asfalt. Etter ordre fra Statens Vegvesen. Og at Statens Vegvesen deretter kom med nye spesifikasjon for fresingen av tunnelen hvor fresingen ble forlangt 15 mm dypere. Med det resultat at 800 tonn med nylagt asfalt ble frest opp på nytt.
Medfører dette riktighet?
Begrunnelse
Det hevdes videre at strekningen i Porsanger fra Banak krysset til Brennelv Bru etter ordre fra Statens Vegvesen skulle blitt frest opp, men at arbeidet måtte kanselleres da det var for lite asfalt på veien til at den kunne freses. Videre hevdes det at maskintrailer med hjullaster fra Alta, samt bil og henger med borreutstyr for nedsenking av kummer ble rekvirert av Statens Vegvesen, som i sine spesifikasjoner hevdet at det var 7 kummer som skulle bli tatt. Etter de opplysninger som er gitt meg var det ingen kummer. Med andre ord, bomtur med store omkostninger.