Ingebjørg Amanda Godskesen (FrP): Rullebremseprøve kan gi et feilaktig inntrykk av et kjøretøys bremsevne, og kjøretøy og hengere med svake eller manglende bremser kan være livsfarlige. Samferdselsministeren argumenterer i sitt svar på Dokument nr. 15:1677 (2010-2011) imot bremseprøve på vei (retardasjonsmåling) ved å vise til at Norge oppfyller minstekravet til direktiv 2010/48/EU om kjøretøykontroll ved å kun bruke rullebremseprøve.
Hvorfor mener statsråden at Norge ikke bør gå utover EUs minimumskrav til kontroll ved å åpne for bremseprøve på vei?
Begrunnelse
Jeg skal for å fjerne enhver tvil gjengi punkt 1.2.2 om minimumskrav til kontroll av bremser i direktiv 2010/48/EU om kjøretøykontroll:
"Service braking performance and efficiency"
"Efficiency"
"Test with a static brake testing machine or, if one cannot be used for technical reasons, by a road test using a recording decelerometer. Vehicles or a trailer with a maximum permissible mass exceeding 3 500 kg has to be inspected following the standards given by ISO 21069 or equivalent methods. Road tests should be carried out under dry conditions on a flat, straight road."
Det er flere ting som kommer klart og tydelig frem av denne teksten. For det første kan Norge oppfylle direktivets minstekrav ved å kun bruke rullebremsetest, slik statsråden poengterer. Hvis man skal gå utover minstekravet i punkt 1.2.2, er det heller ingen tvil om at direktivet åpner for supplering med bremsetest på vei slik man gjør i Danmark. Retardasjonsmåling er fra min side ikke foreslått som en erstatning for rulleprøvene, men et supplement.