Arve Kambe (H): Norges Fotballforbund har gjennom selskapet Fotball Media AS solgt rettighetene til å vise fotball fra Tippeligaen fra 2013 til 2016 uten anbud. Ingen andre aktører enn Canal Plus var invitert til forhandlinger, til tross for at både NRK og TV2 ville deltatt i en konkurranse. Norges fotballforbund er avhengig av å ha tillit hos publikum og myndigheter for å lykkes.
Har kulturministeren fått svekket tillit til NFF etter denne manøveren, eller synes kulturministeren at slike avtaler kan inngås uten anbud?
Begrunnelse
Jeg skjønner godt at NRK, TV2 og andre aktører har fått sjokk.
Etter mitt syn er det knapt til å tro at NFF selger et slikt konsept uten at noen vet om det eller får anledning til å by og presentere et konsept. Jeg synes dette er helt uakseptabelt.
Hadde Canal Plus vunnet en konkurranse så er det greit, men dette har aldri vært en konkurranse. NFF har jobbet iherdig for å unngå at tidligere og nåværende samarbeidspartnere får vite noe som helst.
Jeg er bekymret for den manglende tillit NFF på denne måten kan få av andre aktører som også sponser norsk fotball. Flere bedrifter og sponsoransvarlige har i etterkant av avtalen uttalt at dette vil medføre at sponsing i klubbene vil gå ned, siden sjansen er stor for at færre vil se norsk tippeliga enn før. Både på selve stadionene, men også de direktesendte kampene og høydepunktene.
Også toppfotball får subsidier i form av tilskudd, lave husleier, treningsanlegg, mva-refusjoner etc.
Fotball handler om fair play. Men starter ikke kampen før dommeren har blåst i fløyten og lagene er korrekt oppstilt på hver sin banehalvdel.
Dette gjelder folkesporten over alle i Norge og Europa. Med høye publikumstall, store sponsorer, stor medieinteresse og høy betalingsvilje hos publikum både på stadion og i tv-ruten.
NFF tror at Canal Plus ville vunnet uansett. Derfor slapp de å konkurrere. Jeg kan ikke skjønne at slike holdninger er akseptabelt i fotballen i 2011. Hadde det vært slik i fotballen, så kunne jo alle bortelag de siste årene latt være å reise til Lerkendal siden sjansen for å vinne var liten uansett.
Et annet moment er at avtalen er en reversering av konkurranse om enkeltkamper fordi Canal Plus har også kjøpt rettighetene til web-tv, IP TV og mobil-TV. Dermed får kundene et tilnærmet salgsmonopol å forholde seg til. Når en aktør eier rettighetene til alle plattformer er det grunn til å tro at prisene blir høyere, konkurransen mellom de ulike teknologiene forsvinner og kundene får ikke nyte godt av kommersialisering rundt nye teknologiske løsninger.
Når vi i tillegg vet at TV2 har Premier League og Viasat har Champions League så kan regnestykket for mange bli for høyt. Jeg frykter at det går ut over interessen for norsk fotball, og dermed også interessen og inntektene i fremtiden. Dagens avtale med TV2 gir også ukentlige gratiskamper for alle.
Jeg registrerer at flere ansatte i NFF har protestert og noen har trukket seg fra sine verv i protest mot prosessen.
NFF sin visjon er fotballglede, muligheter og utfordringer for alle. NFF presterer å bryte hele visjonen med et hemmelig pennstrøk.
Denne saken styrker ikke tilliten til norsk toppfotball og jeg håper statsråden gir signaler i samme retning som meg.