Robert Eriksson (FrP): Jeg mottar stadig henvendelser fra personer som er brukere av Nav og som gir uttrykk for at de får en usedvanlig dårlig, mangelfull og provoserende behandling. En person som ble skadet i 1998 fikk innvilget 50 % uførepensjon i 2011 etter runder i bl.a. Trygderetten - hvor hun ikke fikk medhold. Under sakens gang har hun bl.a. opplevd at Nav gir feilaktige opplysninger om yrkesbakgrunn og arbeidsgivere. Dette har pågått gjennom 13 år.
Hva vil statsråden konkret gjøre for å bedre rutinene, og at slike ting kan unngås?
Begrunnelse
På 3 A-4 sider har jeg mottatt en liste over skriv, e-mailer, vedtak, legeerklæringer o.l. i en sak om en person som fikk ødelagt en ankel i 1998. Vedkommende arbeidet da som frisør, et yrke som krever at man står oppreist det meste av dagen. Dette kunne hun ikke fortsette med etter skaden. Kvinnen har ikke ønsket å bli uføretrygdet og satt ut av arbeidslivet. Hun har derfor tatt utdanning, vært på attføring og forsøkt seg i små jobber for å holde seg i aktivitet. Dette har ikke fungert bra. I 13 år har hun vært i kontakt med Nav og forskjellige konsulenter og kontorer. Hun har opplevd å få sin CV "forfalsket", og få oppgitt arbeidsgivere hun aldri har hatt og mener at Nav-ansatte ofte mangler kompetanse, integritet og arbeidsmoral. Hun føler at hun er blitt gjenstand for dårlig og lite profesjonell behandling. Listen over brev, e-post, vedtak og avslag på søknader er lang og det virker temmelig håpløst at en relativt enkel sak, en skade i en ankel som er alvorlig nok for en frisør, skal kreve saksbehandling gjennom 13. år.