Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1733 (2010-2011) Innlevert: 27.06.2011 Sendt: 28.06.2011 Rette vedkommende: Fiskeri- og kystministeren Besvart: 30.06.2011 av fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen
Jan-Henrik Fredriksen (FrP): Redningsskøyta for Øst-Finnmark som normalt har hatt tilholdssted i Vardø, er nå blitt flyttet til Vadsø, til tross for at det er større maritim aktivitet i Vardø enn i Vadsø.Er dette blitt en permanent ordning, og i tilfelle med hvilken begrunnelse?
Lisbeth Berg-Hansen: Redningsselskapet legger hvert år fram forslaget sitt til stasjoneringsplan for redningsskøytene for en rekke brukere og institusjoner, blant andre Hovedredningssentralene, Norges Fiskarlag, Kystvakta og Kystverket. Forandringer i stasjoneringsplanen vil forekomme, blant annet med bakgrunn i fiskets gang, verkstedopphold etc. Det er for øvrig Redningsselskapet selv som beslutter hvor skøytene til enhver tid skal være stasjonert, ut fra hensynet til optimal beredskap. Redningsselskapet opplyser at da antall redningsskøyter ble økt til 25, ble det gjort noen endringer i stasjoneringsplanen for 2011 i Finnmark. Dette har medført at ”Odin” fikk Honningsvåg som hovedstasjon og Havøysund som sekundærstasjon, ”Reidar von Koss” har hovedstasjon i Båtsfjord, mens ”Gjert Wilhelmsen” har Vadsø som hovedstasjon og Vardø som sekundærstasjon.Redningsselskapet har videre opplyst at med stasjonering av ”Odin” i Honningsvåg ble det en økning fra to til tre fast stasjonerte redningsskøyter av Fosen-klassen på strekningen Honningsvåg – Vadsø. Dette innebærer en styrking av beredskapen i regionen.