Trine Skei Grande (V): På hvilken måte vil statsråden ta initiativ for å sikre at alvorlige forskningsetiske saker blir tilstrekkelig og uavhengig behandlet av Granskingsutvalget, og har statsråden noen prinsipielle betraktninger om hvordan Granskningsutvalget ved tilbakesendelse av saker til institusjon hvor mistanke om uredelighet har oppstått kan påse at institusjonen gjennomfører en objektiv og grundig saksbehandling?
Begrunnelse
Ifølge VG Nett 21. april 2010 har Nasjonalt utvalg for gransking av redelighet i forskning (Granskingsutvalget) bare gransket én sak på tre år. Med forbehold om endringer i saksmengden siden nevnte artikkel ble skrevet er dette et påfallende lavt tall. Det er således nærliggende å tro at det er betydelig forbedringspotensial i måten innklagede forskningsetiske saker behandles i norsk forvaltning.
Undertegnede er kjent med at det per i dag finnes eksempler på at klagere opplever at forskningsetiske saker ikke realitetsbehandles på en uavhengig måte – i den forstand at innklagede saker blir sendt tilbake til institusjonen hvor mistanken om uredelighet er oppstått, svar til utvalget blir sendt fra institusjonen, og tatt til følge av utvalget - uten at en realitetsbehandling av saken foreligger og uten at klager får anføre sine motsigelser, ei heller at objektiv saksbehandling foreligger og kan dokumenteres. Et slikt system har åpenbare svakheter. Det kan, for eksempel, tenkes at institusjonen hvor mistanke har oppstått kan legge "lokk på" alvorlige saker som stiller institusjonen og overordnet forskningspersonell i dårlig lys.
Statsråden uttaler bl.a. følgende i nevnte artikkel:
"Det er helt naturlig å sende en sak tilbake til institusjonen for en uttalelse, men saker av alvorlig karakter bør ikke behandles lokalt så lenge vi har et nasjonalt granskingsutvalg."
Undertegnede er enig i dette, men undrer på om ikke konsekvensene av dagens praksis nettopp er at innklagede saker i praksis behandles og ”avsluttes” lokalt. Det er etter undertegnedes mening viktig at Granskingsutvalget gir innklagede saker full realitetsbehandling, og blant annet lar klager få belyse institusjonens tilsvar mv. Kun på denne måten kan man reelt sett snakke om en uavhengig og transparent behandling av innklagede saker.
Statsråden har tidligere i svar til undertegnede, jf. Dokument nr. 15:318 (2009-2010), anført at
"[Granskingsutvalget] virker som en nasjonal ressurs i forskningsetiske spørsmål. Gjennom dette sikres en bred debatt om forskningsetikk, og eventuelle tendenser til lokale standarder og praksis motvirkes."
Gitt den lave saksmengden utvalget behandler er undertegnede spørrende til om man kan snakke om en "bred debatt om forskningsetikk" som en konsekvens av utvalgets arbeid og er følgelig også tvilende til at "eventuelle tendenser til lokale standarder og praksis motvirkes".