Ingebjørg Amanda Godskesen (FrP): En lastebil med henger uten bremser er igjen blitt godkjent ved bruk av rullebremseprøver. Retardasjonsmåling i etterkant viser at hengeren ikke har bremser. Dette er ikke et enkelttilfelle. Det er farlig med biler uten bremser!
Hvorfor ønsker ikke Statens vegvesen at retardasjonsmåling på veg kan brukes som et supplement der hvor dette er formålstjenlig, og hvorfor ønsker Statens vegvesen å innsnevre norske forskrifter utover det som gjøres i våre naboland slik at retardasjonsmåling ikke vil bli brukt?
Begrunnelse
Det er fremkommet betydelig usikkerhet knyttet til bruk av statisk rulleprøver ved måling av den totale bremsevirkningen for tunge kjøretøy. Samferdselsministeren opplyser at Statens Vegvesen uttaler at rullebremseprøven er "en metode som gir gode svar på alle viktige kontrollpunkter", at det "ved riktig bruk, og ved godt kalibrerte bremseprøver, gir slike prøver resultater som har akseptable feilmarginer, og det opplyses "retardasjonsmålere bruk ved periodisk kontroll er ut fra praktiske og kontrollmessige hensyn ikke et alternativ.
I dagens kontrollveiledning I Norge står det at: "Kravet til bremsevirkning er i forskriften fastsatt ved kjøring på veg med måling av retardasjon/stopplengde" - men at "Når kjøretøyets konstruksjon/utforming gjør det mulig, kan bremsevirkning vurderes/beregnes ved bruk av bremseprøver."
Transport Økonomisk Institutt skriver i rapport til Vegdirektoratet at: "Det er imidlertid ikke mulig å måle den maksimale bremsevirkningen fordi rullene på bremseprøveren låser for tidlig. For å oppnå en rimelig høy bremsevirkning er det trolig nødvendig å gjøre målinger med lastet kjøretøy. Bremseprøvere opererer med meget lave prøvehastigheter (ca 2 km/t for tunge kjøretøy), noe som medfører at bremsevirkningen målt på slike prøvere kan ha avvik i forhold til målinger ved normale kjørehastigheter..
Vegdirektoratet skriver: - "..når det gjelder testing av lastebil på bremserulle med EBS kan det i noe grad virke som om man får tilfeldige resultater.."
- "under forsøkene viser det seg at kjøretøy med tilstrekkelig bremseeffekt etter normen, har blitt underkjent med påfølgende verkstedutgifter, selv om bremsene egentlig har vært i orden. Om slikt kommer ut, vil det sette Statens vegvesen i et dårlig lys og fort bringe etaten i vanry."
Statens Vegvesen utførte i 2005 en vurdering av kvalitetssikring i forhold til kunnskapsnivå og kalibrering mv.
I forhold til intern kompetanse står det følgende i konklusjonen:
- "..kvaliteten var i hovedsak så slett at tilbakekalling av godkjennelsen under "normale forhold" ville vært en naturlig reaksjon. Det er ikke mulig å tilbakekalle alle godkjennelsene og utfordringen blir således å ivareta rettssikkerhetskrav om likhet og rettferdighet ved valg av kontroll og reaksjoner.."
I forhold til lovverk og rulleprøvere står det i konklusjonen:
- "Det bør bli en gjennomgang av dagens forskrifter. Krav til utstyr må få en mer funksjonell og mindre absolutt utforming".
- "Det er dokumentert for store avvik ved bruk av rulleprøvere.... Bør vi vurdere alternative kontrollmetoder på kjøretøy med EBS bremser?"
Bilverksteder har enda ikke fått svar på henvendelser til Statens Vegvesen hvor de i brevs form skriver om egne undersøkelser som har "avdekket at selv om vi har samme type rulleprøver, bruker samme firma til å kalibrere og bruker samme kontrollører til å utføre kontrollen, så varierer resultatene med avvik helt opp mot 30 %.".
I Danmark har veimyndighetene (Danish Transport Authority) tatt konsekvenser av usikkerheten knyttet til statiske bremseprøvere. Der er det slik at lastebileiere kan kreve at det foretas retardasjonsmåling på vei. Veimyndighetene i Danmark opplyser skriftlig at det nye EU direktivet for periodisk kjøretøykontroll ikke giver "anledning til ændringer" om krav og rett til å kreve retardasjonsmåling på veg som "en supplerende afprøvning med henblik på afgjørelse af, om den samlede bremsepræstation er tilstrækkelig".