Anders Anundsen (FrP): Med bakgrunn i begrunnelsen ber jeg om avklaring på om finansministeren mener at Skattedirektoratets forståelse av regelverket som beskrevet i begrunnelsen samsvarer med finansdepartementets og Stortingets forutsetninger ved regelendringen, og mener Finansministeren det er uproblematisk at Skattedirektoratet pålegger Skattekontorene å initiere overprøving ved Riksskattenemnd av de folkevalgte Skatteklagenemndene generelt i en konkret type saker?
Begrunnelse
I Ot. prp. nr. 82 (2008-2009) foreslo regjeringen å fjerne muligheten for å ilegge halv tilleggsskatt for skatteytere som ikke hadde oppfylt opplysningsplikten. Departementet la til grunn at halv tilleggsskatt var lite benyttet uten at dette ble dokumentert. Etter spørrerens oppfatning er det sannsynlig at departementets utgangspunkt er feil, men heller ikke spørreren kan fremlegge nødvendig dokumentasjon på at så er tilfellet.
Halv tilleggsskatt ble i hovedsak ilagt i de tilfellene det forelå unnskyldningsgrunner, men hvor disse ikke tilsa at tilleggsskatten skulle falle helt bort. Om dette skriver departementet:
"Departementet foreslår derfor at tilleggsskatten skal falle helt bort i alle tilfeller der det foreligger tilstrekkelig unnskyldningsgrunner."
Utgangspunktet for endringen er altså at det skal mindre til for å tilfredsstille kravet til tilstrekkelig unnskyldningsgrunner, hvilket vil resultere i at de fleste som før var ilagt halv tilleggsskatt etter det nye regelverket vil slippe tilleggsskatt.
Dette er et svært viktig grep for å sikre at en ikke får urimelige utfall av ligningsbehandlingen. Skatteklagenemndene vil måtte ta hensyn til denne premissen ved sin klagebehandling.
Skattedirektoratet har imidlertid henvendt seg til Skattekontoret og foretatt det jeg oppfatter som en klar innstramming i forhold til det departementet fremla som hensikten ved forslaget og som Stortinget sluttet seg til. I skrivet fremgår bla. følgende:
"Dersom Skatteklagenemnda i saker som nevnt skulle komme til at manglende korrigering av en uriktig/ufullstendig opplysning i den forhåndsutfylte selvangivelsen ikke kan ha medført skattemessige fordeler, at tilleggsskatten anses som uforholdsmessig reaksjon eller at det foreligger unnskyldende forhold (i strid med Skattedirektoratets retningslinjer i Lignings-ABC og denne uttalelsen), skal skattekontoret anmode Skattedirektoratet om å overprøve skatteklagenemndas vedtak i Riksskattenemnda, jf. ligningsloven § 9-5 nr 5."
Dette aktualiserer to problemstillinger. For det første er det et spørsmål om denne innskjerpingen er i samsvar med Stortingets og departementets klare forutsetning ved endringene av bestemmelsen. Formålet var å "anvende unnskyldningsgrunnene i noe større utstrekning enn i dag." Videre står det i Ot. Prp. 82:
"Etter departementets oppfatning er det ikke nødvendig å videreføre begrensingen som ligger i at skatteyterens forhold må anses unnskyldelig på grunn av annen årsak "som ikke kan legges ham til last". Det er tilstrekkelig at skatteyterens forhold er unnskyldelig."
Etter min oppfatning er Skattedirektoratets pålegg til Skattekontoret i strid med departementets intensjon og Stortingets forutsetning og jeg ber om finansministerens avklaring på den faktiske rettstilstanden.
For det andre skal Skatteklagenemndene være uavhengige nemnder som skal sikre uhildet klagebehandling. Skattedirektoratet kan således ikke instruere nemndene. Instruksjonen til Skattekontoret er imidlertid en klar styring av nemndenes mulighet til å utføre sitt arbeid og etter min oppfatning sannsynligvis i strid med Stortingets intensjon ved opprettelsen av disse. En ber om statsrådens syn på dette.