Ingjerd Schie Schou (H): Jernbanespor med kurveradius.
Kan statsråden opplyse et tidspunkt for når de forskriftsbestemmelser Statens Jernbane tilsyn har fastsatt - og som ikke er en ordrett implementering av et EU-direktiv - a) vil være nyttekostanalysert iht. utredningsinstruksens bestemmelser og b) hvis positiv samfunnsnytte ikke kan påvises - vil være fjernet fra jernbanelovgivningen?
Begrunnelse
For noen år siden fastsatte Statens jernbanetilsyn en forskriftsbestemmelse som gjør at det fra da av ikke lenger var tillatt å bygge plattformer der jernbanesporet hadde en kurveradius på mindre enn 2000 meter. Bestemmelsen er særnorsk - og vesentlig strengere enn kravene som gjelder for høyhastighetsbaner. Den gjør det både kostbart å bygge nye stasjoner langs eksisterende baner - og å oppgradere eksisterende plattformer I den utstrekning bestemmelsen gjøres gjeldende også for disse.
Jeg legger til grunn at statsråden er enig I at "utredningsinstruksen" gjelder også for statens jernbanetilsyn.
Statsråden bør redegjøre for hvorfor det er nødvendig med en slik, særnorsk bestemmelse - og legge frem den utredningen som iht. utredningsinstruksen skal utarbeides FØR nye bestemmelser innføres - og som påviste at den er samfunnsøkonomisk lønnsom.
Jeg regner med at statsråden er enig med meg i at et tilsyn ikke bør fremstå som lovbrytere.
Jeg legger følgelig til grunn at statsråden vil ta initiativ til en endring av "Utredningsinstruksens" gyldighetsområde slik at SJT kan fortsette sin nåværende praksis - uten å bryte loven.