Ketil Solvik-Olsen (FrP): Hvilke tiltak vil statsråden foreslå for å sikre samsvar mellom regjeringens nasjonale radonstrategi og en helhetlig og målrettet helsepolitikk for å redusere lungekreft i Norge, og er det aktuelt å opprette et medisinsk ekspertutvalg med politisk mandat for å arbeide fram en samordning mellom regjeringens radonstrategi på den ene siden og en målrettet satsing på medisinske forebyggings- og behandlingstiltak mot lungekreft på den andre?
Begrunnelse
Helse- og omsorgsministerens svar på spørsmålene Dok 15:1317, Dok 15:1313, 15:1218 og 15:1561 (alle 2010-2011) gir grunnlag for å spørre seg om Regjeringens nasjonale radonstrategi er i samsvar med overordnede helsepolitiske formål.
Mens man skal vektlegge en føre var holdning, er det viktig at forebyggende tiltak prioriteres med utgangspunkt i en kost/nytte vurdering, og hvor sannsynlighet for gjennomførbarhet tas i betraktning. Sammenlignet med andre potensielle tiltak kan omfattende radontiltak i boliger og offentlige bygg fremstå som en lite målrettet og lite kostnadseffektiv helsepolitikk for å redusere antallet lungekreftdødsfall i Norge, sammenlignet med røykeforebyggende tiltak og satsing på nye og mer målrettede kreftbehandlingsmetoder. Det er derfor viktig at myndighetene kan sannsynliggjøre at de prioriterte virkemidler totalt sett gir størst nytte for samfunnet.
Det er blant medisinsk ekspertise tilnærmet enighet om røykere har en høyere kreftrisiko fra langvarig radoneksponering sammenlignet med ikke-røykere. Dermed er for eksempel røykekutt et mer målrettet og kostnadseffektivt tiltak for å redusere kreftrisikoen fra radon. Dette medisinske faktumet framgår ikke av Regjeringens radonstrategi.
Regjeringens nasjonale radonstrategi kan medføre store samfunnsmessige kostnader og inngrep. Helsegevinstene fra slike tiltak bør derfor være medisinsk veldokumenterte. Dersom grensene for radonreduserende tiltak settes unødvendig lavt, vil Handlingsplanen for Regjeringens nasjonale radonstrategi ramme folks privatøkonomi og det offentlige med unødvendige høye kostnader i milliardklassen. Private husstander påføres kostnadene i form av påtvunget radonsanering ved salg og utleie, og dessuten markedsrisiko for boliger i såkalt ”radonutsatte områder”. Det offentlige påføres store utgifter til arealplanlegging, bygningssanering, administrasjon og kontroll.
Håndheving av påbud og forbud i forbindelse med radon i boliger vil også medføre inngrep i den vanlige borgers privatssfære, se svar på spørsmål 15:1561. En ny boligmatrikkel med informasjon om påstått helsefare kan komme i konflikt med grunnleggende hensyn til rettssikkerhet og personvern.
Flere spørsmål står ubesvart i Handlingsplanen for Regjeringens nasjonale radonstrategi, for eksempel:
Når vil Handlingsplanens radontiltak gi en målbar reduksjon i lungekreftdiagnoser og lungekreftdødelighet i Norge? Finnes det andre, bedre og mindre kostbare helsepolitiske helsetiltak for å redusere antallet lungekrefttilfeller og senke dødeligheten hos lungekreftpasienter? Er Strålevernets omfattende kartlegging av privatboligers radonnivåer forsvarlig ut fra personvernhensyn?
Det ville vært tjenelig om en medisinsk ekspertkommisjon kunne gi en uavhengig vurdering av Handlingsplanens egnethet som helsepolitisk virkemiddel. En medisinsk ekspertkommisjon under Helse- og omsorgsministeren vil også kunne styrke Regjeringens helsepolitiske troverdighet innen kreftforebygging, kreftdiagnostisering og kreftbehandling.