Bård Hoksrud (FrP): Aps stortingsrepresentant Steinar Gullvåg er ifølge NRK Vestfold 3. juni 2011 kritisk til at han i framtiden må betale 112 kroner for å kjøre fra Gulli i Tønsberg til Larvik. Bomavgiftene var planlagt til å bli 77 kroner, men kostnadene ved prosjektet har økt med én milliard uten at regjeringen har bidratt med ekstra penger.
Er statsråden enig med Aps stortingsrepresentant om at dette er ganske drøyt, og vil statsråden i tilfelle fremme en sak ovenfor Stortinget om tilleggsbevilgning til prosjektet?
Begrunnelse
Stortinget behandlet Prop. 56 S (2010–2011) om utbygging og finansiering av E18 på strekningen Gulli-Langåker i Vestfold 10. februar 2011. Dette er bare 4 måneder siden. FrP fremmet følgende forslag i forbindelse med saken, jf. Innst. 178 S (2010–2011): "Stortinget samtykker i at det gjennomføres utbygging av E18 på strekningen Gulli–Langåker slik det er redegjort for i Prop. 56 S (2010–2011). Stortinget ber regjeringen sørge for forskuttering av midler hvis det er nødvendig for å holde fremdrift i saken, og innarbeide full statlig finansiering av prosjektet i sluttsalderingen av statsbudsjettet for 2011". Dersom forslaget hadde fått flertall, hadde det ikke blitt bompenger på strekningen.
Ifølge «Bil og vei – statistikk 2010» hentet Staten 46 mrd. kroner fra avgifter på bil i 2009. Avgiftsanslagene for 2011 i Prop. 1 LS (2010–2011) innebærer store økninger på blant annet engangsavgift (+3,8 mrd. kroner i forhold til regnskap 2009) og dieselavgift (+1,6 mrd. kroner). Statens vegvesens budsjett for 2011 i Prop. 1 S (2010–2011) er på bare 15 mrd. kroner, og dette utgjør dermed under en tredjedel av det staten henter fra avgifter på bil. FrP mener derfor at det er helt urimelig med bompenger når bilistene allerede betaler ufattelig store beløp i ulike skatter og avgifter på bil.