Per Arne Olsen (FrP): Spørsmålet vedrører når behandlingsfrister anses brutt ved de tilfeller hvor man har tidsfrister for behandlinger i spesialisthelsetjenesten.
Vil en frist være brutt når det på grunn av lang ventetid og begrenset kapasitet er åpenbart at pasienten ikke vil få behandling innen gjeldende/fastsatte tidsfrist, eller anses fristen først brutt når dato/tidspunkt for fristutløpelse har passert uten at behandling er funnet sted?
Begrunnelse
I Det kongelige helse- og omsorgsdepartementets brev til de regionale helseforetakene vedrørende fristbrudd og helseforetakenes ansvar, datert 20.09.10, står blant annet følgende skrevet: "Dersom helseforetaket ser at frist for behandling vil bli brutt, skal de straks sørge for at pasienten blir informert."
Bakgrunnen for spørsmålet er å få klargjort om en behandlingsfrist overfor en pasient brytes når det er åpenbart at ventetiden er så lang og kapasiteten begrenset at fristen ikke vil kunne overholdes, eller om fristen ikke brytes før dato for fristutløpelse har passert uten at behandling er funnet sted.
Undertegnede stilte helse- og omsorgsministeren et lignende spørsmål tidligere i år, men oppfattet ikke at statsrådens svar adresserte spørsmålets innhold. Jeg ser det derfor som nødvendig å be om en ny presisering vedrørende når helse- og omsorgsministeren anser at behandlingsfrister i helsevesenet blir brutt. Jeg viser forøvrig til mitt tidligere spørsmål, spørsmål nummer 1400, s<5n) ble stilt den 11.mai.