Bent Høie (H): Vil statsråden sikre at data som samles inn i forbindelse med nyfødtscreeningen ikke brukes til forskning eller andre formål utover det som er formålet med selve undersøkelsen, med mindre det foreligger et eksplisitt, informert samtykke fra foreldrene og at bioteknologilovens bestemmelser om genetisk veiledning overholdes?
Begrunnelse
Regjeringen foreslo i St.prp.nr 1 (2010-2011) å utvide tilbudet om nyfødtscreening slik at det vil omfatte totalt 23 alvorlige, arvelige sykdommer. Dette kan bidra til at alvorlige arvelige sykdommer oppdages og dermed kan behandles.
I Helse- og omsorgsdepartementets høringsbrev foreslås det at den utvidede nyfødtscreeningen gjennomføres uten krav om skriftlig samtykke, genetisk veiledning og godkjenning av virksomhet, jf. bioteknologiloven.
Dette innebærer i praksis at det vil kunne gjennomføres forskning på innsamlede data, uten at det kreves samtykke fra foreldrene. Slik forskningen reiser mange etiske og personvernmessige spørsmål, fordi forskningen kan gi informasjon om den enkeltes egenskaper og disposisjon for sykdom. Dette innebærer også at data fra nyfødtscreeningen inneholder svært sensitive og private helseopplysninger som av personvernhensyn ikke bør koples til personopplysninger. I forbindendelse med at Folkehelseinstituttets MIDA undersøkelse ble stoppet, slo både Helse- og omsorgsdepartementet og Helsedirektoratet fast at prediktive, genetiske undersøkelser ikke skal gjennomføres på barn med mindre det gir barnet en helseeffekt. Det er avgjørende at dette hensynet ivaretas i nyfødtscreeningen, og ved eventuell senere bruk av data innsamlet i undersøkelsen. Videre kan nyfødtscreeningen indirekte gi foreldre kjennskap til at de er bærere av genetiske sykdommer, noe foreldre bør informeres om før uundersøkelsen foretas.
Helseforskning skal som en klar hovedregel baseres på et informert samtykke fra den enkeltes side. Regjeringens høringsforslag reiser spørsmål om foreldre vet hva de faktisk samtykker til, når de deltar i denne forskningen. Dette er spesielt uheldig at forskning som kan frembringe svært sensitiv informasjon og reise vanskelige etiske spørsmål, ikke baseres på et slikt samtykke. Videre er det et demokratisk problem at så vidt vidtgående unntak fra krav om samtykke og genetisk veiledning reguleres i forskrift, særlig når forskningen reiser sentrale etiske spørsmål.