Arne Sortevik (FrP): Fremføring av jernbane til Flesland Lufthavn kan gi et moderne jernbanebasert transportilbud i Bergensregionen. Der er det plass til ny godterminal, flyplassen vil kunne kobles direkte til nasjonal jernbane og til eventuell ny godshavn. Dette vil samtidig kunne gi lokaltog til Fyllingsdalen. Også til bydelen Åsane i Bergen kan det være aktuelt med forlengelse av dagens jernbane. NSB ønsker slik utvikling men får ingen støtte fra JBV.
Hvordan vil statsråden sikre bedre samordning mellom NSB og JBV?
Begrunnelse
Fra NSBs hjemmeside siteres:
"Offensive planer
Vi skal lage strekningsvise utviklingsplaner for alle baner til neste rullering av NTP, som blant annet avklarer behov for:
- kapasitetstiltak for gods og persontrafikk
"NSB-konsernet har definert desse verkefelta:
Kjerneverksemda i NSB-konsernet er persontrafikk med tog og buss i Norden samt godstransport i Norden og internasjonalt. Verksemda omfattar òg marknadsmessig og industrielt relaterte produkt og tjenester som er strategisk viktige for leveransen, eller for å tilføre meir trafikk.
Forretningsidé
NSB skal drive verdiskaping gjennom å utvikle, produsere, marknadsføre og selje sikre, konkurransedyktige persontrafikk- og godstransporttenester med Norden som heimemarknad.
NSB skal vere ein leiande aktør på den nordiske transportmarknaden. Med grunnlag i kjernekompetansen til selskapet på tog- og bussdrift vil ein òg vurdere lønsame moglegheiter på nye geografiske marknader.
Visjon
NSB skal vere favoritten til kundane og Nordens mest nyskapande transportkonsern.
NSB skal bli kunden sin favoritt gjennom å tilby konkurransedyktige tenester, større kundetilfredsheit, punktlegheit og eineståande kunde- og marknadshandtering samt aktiv og målretta kommunikasjon mot marknaden.
Hovudmål
NSB-konsernet har som hovudmål å skape verdiar for eigar og samfunn gjennom høg tryggleik, miljøvenleg og energieffektiv transport, effektiv drift og lønsam forretningsutvikling.
Eit felles verdigrunnlag skal vere styrande for og stille klare krav til dei tilsette sin åtferd og bidra til at konsernet oppfyller den fastlagde visjonen og når målsettingane."
Fra JBVs hjemmesider hitsettes:
"Offensive planer
Vi skal lage strekningsvise utviklingsplaner for alle baner til neste rullering av NTP, som blant annet avklarer behov for kapasitetstiltak for gods og persontrafikk"
I dag er NSB dominerende operatør på linjer levert av JBV.
Synspunkt og forslag om kapasitetstiltak for gods og persontrafikk fra største operatør må derfor tas på alvor; ja faktisk få retningsgivende innflytelse. I Bergensregionen virker det ikke slik. NSB har offensive planer for utvikling av et moderne, et utvidet og et fremtidsrettet jernbanetilbud i regionen og tilknyttet det nasjonale jernbanenettet. JBV har få planer og med meget lang tidshorisont. Det virker nærmest som om JBV ikke ønsker utviklingen av jernbanen i Bergen for å "beskytte" Bybaneprosjektet i Bergen. Det vil være svært uheldig for en nasjonal utvikling i tråd med målene i NTP om en slik uheldig holdning får lov til å forhindre utvikling av et moderne jernbanetilbud i Bergensregionen.