Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1459 (2010-2011) Innlevert: 23.05.2011 Sendt: 24.05.2011 Besvart: 30.05.2011 av samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa
Ivar Kristiansen (H): Mangel på tverrfly-forbindelse mellom Russland, Finnland, Sverige og Norge på Nordkalotten i dag sterkt begrensende for utvikling og samhandling mellom landene. For forretningsreisende eller andre for ønsker å benytte fly, er det svært fordyrende å måtte reise innom hovedsteder for å komme seg til bestemt destinasjon i nord. Vil statsråden ta initiativ til et samarbeide med Russland, Sverige og Finnland, med sikte på å få på plass tverrfly-forbindelse på Nordkalotten for å styrke utviklingen i regionen?
Magnhild Meltveit Kleppa: For å kunne opprette en flyrute fra Norge til et annet land, er det nødvendig å ha trafikkrettigheter til å operere den angjeldende ruten. Slike rettigheter er normalt hjemlet i de bilaterale luftfartsavtalene som Norge har med en rekke land utenfor EØS-området.Innen EØS-området er imidlertid markedsadgangen i henhold til EØS-regelverket helt fri, og det er fri konkurranse i hele området mellom alle flyselskap med gyldig EU/EØS-lisens. Det er således opp til flyselskapene selv å bestemme hvilke ruter de ønsker å operere, og her har utenlandske så vel som norske flyselskap fri tilgang til de grenseoverskridende rutene mellom Norge, Sverige og Finland.Hva angår rutetrafikken mellom Norge og Russland, så er denne underlagt bestemmelsene i luftfartsavtalen mellom våre to land. Denne luftfartsavtalen ble inngått med Sovjetunionen i 1956 og er siden videreført med Russland. Avtalen er av en meget restriktiv karakter, og til tross for utallige forhandlingsrunder de siste 20 årene, har det ikke lyktes å komme frem til enighet om en mer liberal og moderne avtale. Norge (og Skandinavia) fører en liberal luftfartspolitikk med sikte på å tilrettelegge for en så fri luftfart som mulig, mens Russland er opptatt av å regulere antall flyselskap som skal ha tilgang til rutene, hvilke ruter de skal kunne fly og hvor mange ganger i uken det kan flys.I rutelisten vedlagt luftfartsavtalen mellom Norge og Russland finnes det ingen rutestrekninger på Nordkalotten. Imidlertid gis det i en brevveksling mellom russiske og norske luftfartsmyndigheter fra 1990-årene tillatelse til at henholdsvis ett norsk og ett russisk flyselskap på visse betingelser kan fly de to rutene Tromsø – Murmansk v.v. og Kirkenes – Murmansk v.v.Begge disse to rutene har opp gjennom årene vært trafikkert av både norske og russiske flyselskap, men for tiden er det bare ruten Tromsø – Murmansk v.v. som opereres 3 – 4 ganger i uken. Det er et russisk flyselskap som opererer denne ruten, og det er en del år siden noen norske flyselskap viste interesse for dette markedet.I henhold til EØS-regelverket er det anledning for det offentlige til å kjøpe flyrutetjenester på strekninger der det av samfunnsmessige grunner er viktig å ha et flyrutetilbud. I slike tilfelle utlyses et anbud, og det offentlige velger det flyselskapet som har det mest hensiktsmessige tilbudet for å utføre rutetrafikk på strekningen over en periode som for tiden er på 3 år. I Norge har det ikke vært aktuelt å kjøpe slike flyrutetjenester på grenseoverskridende ruter.