Ingjerd Schie Schou (H): Kan statsråden opplyse og redegjøre for status og videre fremdrift for nye transportløsninger for nedre Glomma regionen i Østfold, og har statsråden mottatt KS1 rapporten?
Begrunnelse
Nedre Glomma er i fylkesplanen til Østfold fylkeskommune fremhevet som en motor i den regionale utviklingen.
I Oslofjordsamarbeidet er det pekt på nedre Glomma som et av tyngdepunktene for avlasting av Oslo regionen. Fredrikstad og Sarpsborg ligger an til 2. og 3. plass når man ser på vekst i CO2 utslipp knyttet til vegtrafikk.
Lokalt og regionalt jobbes det iherdig med å gjøre regionen statig mer attraktiv for beboere og næringsliv. Tilbakemeldingen fra så vel næringsliv som innbyggere - og lokale myndigheter er at utviklingsarbeidet hemmes av et dårlig utbygd transportsystem.
Behov for statlige planleggingsmidler etterlyses. I tillegg forventes det også midler til å styrke gang- og sykkeltilbudet i 2012 budsjettet. Regionen med tetthet mellom byene er godt egnet for utbygging av både gang og sykkelveier og kollektive tilbud.
Dette er oppgaver som Fredrikstad har prioritert høyt, med et Transportandelsmål på ca 16 %!