Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1456 (2010-2011) Innlevert: 23.05.2011 Sendt: 24.05.2011 Rette vedkommende: Samferdselsministeren Besvart: 10.06.2011 av samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa
Øyvind Halleraker (H): I mediene kan vi lese om senterpartipolitikere som hevder å ha funnet en ny og alternativ finansieringsmåte for realisering av infrastruktur i Norge. Fremgangsmåten beskrives i enkelhet som å låne rentefritt fra Pensjonsfond Utland, og tilbakebetale i henhold til omforent avtale. Statsråden er referert, og hevder at saken er til vurdering mellom departementene.Kan statsråden bekrefte at det arbeides med en slik ny finansieringsmåte?
Magnhild Meltveit Kleppa: Jeg er glad for at vi i regjeringspartiene har lokale tillitsvalgte og lag som er utålmodige og som ønsker konkrete resultater. Jeg antar at bakgrunnen for de oppslag representanten Halleraker viser til er en presentasjon ordføreren i Gaular, Jenny Følling, holdt under et næringsseminar på Kalvåg 5. mai i år. Etter mine opplysninger la hun her fram en plan for finansiering av en fylkesveg mellom Måløy og Florø basert på et rentefritt lån fra det såkalte Oljefondet.Den betydelige økningen i de økonomiske rammene som er gitt til vedlikehold og investering av infrastrukturen i transportsektoren de senere årene, viser regjeringens vilje og evne til å prioritere. Innenfor handlingsregelens rammer har Regjeringen realisert et kraftig løft for veg og jernbane. Regjeringen følger opp planrammene i Nasjonal transportplan i de årlige budsjettene med bevilgninger i 2010 og 2011 i tråd med en jevn opptrapping av bevilgningsnivået i planperioden.I tillegg til å øke de økonomiske rammene til statlige investeringer har Regjeringen også bidratt til å gjøre fylkeskommunene bedre rustet til å ivareta ansvaret for fylkesvegnettet. Kommunesektorens samlede inntekter har de senere årene økt kraftig. Videre ble det i forbindelse med forvaltningsreformen gitt en økning i rammetilskuddet med 1 mrd. kr, samtidig som det ble etablert en ordning med rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene. I praksis kan denne ordningen sies å tilsvare en ordning med rentefrie lån. Denne ordningen har en årlig ramme på 2 mrd. kr i tiårsperioden. Så langt har alle fylkeskommunene søkt om full utnyttelse av investeringsrammen både for 2010 og 2011.At utålmodige lokalpolitikere vil gå videre i samme spor og etablere ytterligere låneordninger viser at de grep regjeringen så langt har gjort, har virket etter hensikten. Regjeringen vil ta med seg disse erfaringene inn i arbeidet med Nasjonal transportplan for 2014-2023. I NTP-arbeidet vil regjeringen også, i tråd med hva som tidligere er lovet, bl.a. i mitt brev datert 29. oktober 2010 til Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, vurdere ulike innspill og måter å finansiere og organisere investeringsprosjekter på. Som en del av dette arbeidet vil også alternative finansieringsformer, inkludert forslag fra Jenny Følling og andre være tema.