Knut Arild Hareide (KrF): Målet for det nye innflygingssystemet på Oslo Lufthavn Gardermoen var mindre drivstoffbruk, lavere utslipp og mindre støy. Flyselskap melder nå om motsatte effekter.
Hvordan vurderer statsråden virkningen av det nye innflygingssystemet, og kan statsråden redegjøre for hvordan omleggingen kan bidra til å oppnå de ønskede effektene?
Begrunnelse
Det nye innflygingssystemet for Oslo lufthavn Gardermoen som ble innført 7.april skulle føre til at flyene brukte mindre drivstoff og belastet miljøet mindre. Nå kommer det imidlertid opplysninger om at forbruket av drivstoff kan ha økt med 20 %. Dette gir naturligvis økte kostnader for selskapene, og utgjør en betydelig miljøbelastning.
SAS opplyser, ifølge NRK 23. mai, at deres fly nå bruker 50 kg mer drivstoff på hver landing. Hver dag lander i gjennomsnitt nesten tre hundre fly på Gardermoen. Dermed har drivstofforbruket økt med tusenvis av kilo hver eneste dag.
Det nye trafikkreguleringssystemet Point Merge System (PMS) skulle føre til mindre motorstøy enn ved det gamle systemet. Det er nå viktig å få kartlagt hvordan dette faktisk slår ut, også hva angår støyproblematikk.