Tor Sigbjørn Utsogn (FrP): Vil miljøvernministeren studere den fremlagte Risiko- og sårbarhetsanalysen for å forvisse seg om at miljøberedskapen i de enkelte Agderfylker er forberedt på å håndtere de store miljøutfordringene som kan oppstå ved en skipsulykke i dette området?
Begrunnelse
Den 4. mai 2011 ble det lagt frem en Risiko- og sårbarhetsanalyse for Agder-fylkene. Hovedkonklusjonen i Risiko- og sårbarhetsanalysen ble referert i Fædrelandsvennens nettavis den 4. mai 2011. Risiko- og sårbarhetsanalysen konkluderer blant annet med at det er sannsynlig til meget sannsynlig at en større skipsulykke vil finne sted i løpet av en fem til femtenårsperiode, med risiko for konsekvenser som kan spenne fra alvorlig til kritisk. Ved siden av risikoen for tap av menneskeliv og fartøy er risikoen for miljøforurensninger vektlagt i analysen. I analysen vises det blant annet til at skipsulykkene med Fjord Champion utenfor Søgne og Full City-ulykken ved Langesund begge fikk store miljøkonsekvenser for Sørlandet. Da M/S Stavfjord eksploderte og sank utenfor Skjernøya i Mandal i 1993 fikk det også konsekvenser for landsdelen. Kysten langs Agderfylkene har i dag stor trafikk av fartøyer i alle størrelser med en betydelig mengde bunkersolje (tungolje) ombord. Også tatt i betraktning at fartøyene frakter forskjellige typer gods som i noen tilfeller kan være en trussel for miljøet dersom ulykker skulle skje, gjør at det er særs viktig at beredskapen mot denne type ulykker til enhver tid er forberedt på å håndtere "worst case".