Kenneth Svendsen (FrP): Dagens engangsavgift for bil er ikke teknologinøytral og straffer bilprodusenter som jobber med nye miljøteknologier. Finansministeren lovet som svar på skriftlig spørsmål 1196 (2010-2011) å legge frem avgiftsendringer i revidert nasjonalbudsjett 2011, slik at miljøbilen Opel Ampera ikke straffes med skyhøye særnorske avgifter.
I hvilken grad vil disse avgiftsendringene være teknologinøytrale slik at bilindustrien ikke blir straffet for å komme opp med nye innovative løsninger i årene fremover?
Begrunnelse
Hybridbiler spesialbehandles i dagens avgiftssystem ved at effekten av elektromotoren ikke er med i avgiftsgrunnlaget, og ved at det trekkes fra 25 pst. av vektgrunnlaget. Unntaket gjelder imidlertid ikke elbiler med hjelpeaggregat, som straffes med skyhøy vektkomponent i engangsavgiften. Dagens avgiftssystem straffer også oppladbare plug-in hybridbiler som gjerne har vesentlig tyngre batterier enn vanlige hybridbiler.
Finansministeren kan ta høyde for de nye biltypene i avgiftssystemet på to forskjellige måter, nemlig å enten forsette å flikke på dagens avgiftssystem ved å innføre spesialbehandling av enkelte kjøretøytyper, eller ved å endre avgiftssystemet slik at CO2-komponenten blir den eneste komponenten i engangsavgiften. Dersom man fortsetter å flikke på dagens system, vil man gang på gang oppleve at det dukker opp ny teknologi som ikke passer med avgiftssystemet. Dersom Norge hadde vært et stort og viktig marked for bilprodusentene kunne dette i verste fall forhindre innovasjon og utvikling av nye miljøvennlige biler. Hvis man først skal ha avgifter er derfor et system utelukkende basert på CO2 å foretrekke.
Fremskrittspartiets stortingsgruppe har tatt opp relaterte spørsmål i skriftlig spørsmål Dokument nr. 15:1196 (2010-2011) av 6. mars 2011, skriftlig spørsmål Dokument nr. 15:757 (2009-2010) av 26. februar 2010, spm. 280 fra Finanskomiteen/Fremskrittspartiets fraksjon av 15. okt 2009 til statsbudsjettet for 2010, samt skriftlig spørsmål Dokument nr. 15:509 (2009-2010) av 19. januar 2010. Det er positivt at dette endelig ser ut til å kunne føre til helt nødvendige endringer, selv om det hadde vært enda bedre om de varslede endringene hadde inkludert en vesentlig reduksjon av engangsavgiften.