Ingebjørg Amanda Godskesen (FrP): Tunge kjøretøy kan være svært trafikkfarlige dersom de ikke har gode nok bremser. Kravet til bremsevirkning er i forskriften fastsatt ved kjøring på veg med måling av retardasjons/stopplengde. Dette er også kravet når bilfabrikantene teste sine nye biler, og rulleprøvene blir avtemt mot retardasjonsmåling på veg.
Er det riktig at det er bremsevirkningen målt ved retardasjonsmåling på veg som er gjeldende når det er tvil om resultatet fra rulleprøven?
Begrunnelse
Ved periodisk kontroll av tyngre kjøretøyer kontrolleres bremselengden ved bruk av rulleprøver. Det kan dokumenteres store variasjoner i resultatene på en og samme kontrollstasjon med samme kjøretøy. Altså man kan kjøre testen to ganger etter hverandre med samme kjøretøy å få to forskjellige resultat. Dette ene resultatet kan være at kjøretøyet har for dårlige bremser og blir avskiltet, den neste kontrollen kan vise at bilen har gode nok bremser og blir godkjent. Bileier velger kontrollresultat som godkjenner kjøretøyet. Dette kan jo være helt feil, og sikkerheten blir da tilsidesatt.