Anders B. Werp (H): Hvor lang saksbehandlingstid i departementet mener statsråden er rimelig for å behandle omsøkte grensejusteringer av markagrensen, for å sikre forutsigbarhet for kommuner, grunneiere og næringsliv, og samtidig ivareta forsvarlig saksbehandling?
Begrunnelse
Markaloven åpner for at markagrensen både kan innskrenkes og utvides gjennom forskrift vedtatt av Kongen. Kommunene kan fremme forslag til endring av markagrensen. Slike omsøkte grensejusteringer er underlagt egne prosedyrer hvor bl.a. forslag til justering av grensen sendes på høring fra Miljøverndepartementet før endelig beslutning fattes av departementet. For de berørte parter i en slik prosess er det viktig med både forutsigbarhet og informasjon underveis.
Et eksempel på dette er den pågående prosessen med flere av kommunene rundt marka sitt forslag til justering av markagrensen. Den 16. september 2010 opplyste Miljøverndepartementet at avgjørelsen av kommunenes forslag til justering av markagrensen skal sendes på høring innen 31. desember 2010.
Pr. dags dato har dette enda ikke skjedd. Dette påfører både kommunene og berørt næringsliv stor usikkerhet i forhold til egen planlegging og framdrift for berørte prosjekter. Det er svært uheldig, og eksemplet kan danne et bakteppe for å understreke betydningen av at samspillet mellom statlige og kommunale myndigheter må bygges på gode saksbehandlingsrutiner og forpliktende informasjonsflyt.