Jørund Rytman (FrP): Mener næringsministeren Brønnøysundregistrenes innhenting og kunngjøring av kontaktopplysninger til nyetablerte næringsdrivende bidrar til at useriøse virksomheter lett gis tilgang til opplysningene, og dermed kan lure de nyetablerte bedriftene?
Begrunnelse
Ofte hører vi om nyetablerte næringsdrivende som blir kontaktet av useriøse virksomheter som vil selge tjenester av liten eller ingen nytte. Det som selges er for eksempel tjenester som knapt har verdi, eller helt meningsløse katalogoppføringer, eller varer og tjenester med avtalevilkår som er svært urimelige, for eksempel lang bindingstid.
De som mottar disse henvendelsene, føler seg utsatt for regelrett lureri, fordi de i en oppstartsfase har oppmerksomheten rettet mot annet enn useriøse tilbydere.
Senest 30. mars sendte Brønnøysundregistrene ut en advarsel om at noen gir seg ut for å representere registeret når de tilbyr slike tjenester. I denne advarselen går det fram at tilbudene har kommet rett etter at den næringsdrivende har registrert seg i Brønnøysund. ”Det ser ut til at desse aktørane følgjer med når nye einingar blir oppretta i registra våre” heter det videre i advarselen. Mens man kan reservere seg mot å bli oppført i telefonkataloger, legger Brønnøysundregistrene kontaktinformasjon på nettet, og til og med før den nyetablerte næringsdrivende vet om det.
Det ønskes opplyst om næringsministeren vil gjøre endringer for å forhindre at useriøse virksomheter lett gis tilgang til opplysninger om nyetablerte bedrifter og dermed kan bedra eller utnytte disse.