Ingebjørg Amanda Godskesen (FrP): Det er utviklet en norsk ide som skal bidra til bedre trafikksikkerhet ved hjelp av ITS og førerstøttesystemer. Systemet vil kunne dekke viktige behov som Nasjonal Handlingsplan etterlyser, og systemet dekker 5 av 12 prioriterte handlingstiltak innen EU. Teknologien er testet ut av Norske vegmyndigheter med godt resultat.
Vil samferdselsministeren bidra til at vegmyndighetene følger opp og realiserer en tilpasning av slike produkter i infrastrukturen for å redusere trafikkulykkene?
Begrunnelse
Ifølge Stortingsmelding nr 16 "Nasjonal Handlingsplan 2010-2019" ser regjeringen på trafikkulykker som et alvorlig samfunnsproblem. De årlige kostnadene forbundet med trafikkulykker beløper seg til om lag 26 mrd kr. Ved reduksjon i trafikkskader vil en dermed spare samfunnet for både økonomiske og menneskelige belastninger.
Møteulykker, utforkjøringer og ulykker med myke trafikanter står for om lag 85 % av ulykkene med dødelig utgang. Ca 35 % omkommer i henholdsvis møteulykker og utforkjøringsulykker, mens ca 15 % er fotgjengere eller syklister. Dette er en stor sikkerhetsutfordring. Møteulykker er ca 35 % av alle dødsulykker, og tallene er stigende.
Det å legge til rette for en utnyttelse av trafikksikkehetspotensialet i ny teknologi er viktig. ITS kan hjelpe trafikantene til sikker atferd, hindre farlig atferd og begrense skadene i en kollisjon.
Det Norske firmaet Way Pilot AS har utviklet et førerstøttesystem som er unikt i sitt slag både nasjonalt og internasjonalt. Prinsippet er at kjøretøy kommuniserer med databrikker som er montert i vegbanen. Databrikkene er programmert med ulik trafikkinfo, de er batteriløse og frigjør data kun når kjøretøyet beveger seg over dem. Infoen er sikker og svært stedbundet.
All innhentet data benyttes som info til fører i kjøretøyets kupe, eller blir koblet sammen med kjøretøyets taktile systemer som f.eks. rattvibrasjon. Systemet kan altså gi føreren ulike former for førerstøtte og er en total løsning innenfor ITS-tiltak på veg.
Noe produktet kan gjøre:
Elektronisk kant- og midtlinje, varsle føreren hvis kant og eller midtlinje brytes utilsiktet uten bruk av blinklys. Alternativ for midtdelere der veibanen er for smal til andre tiltak.
Frontkollisjonsvarsler. Varsler føreren som kommer over i gal kjøreretning, men varsler også møtende kjøretøyer når de befinner seg i kollisjonskurs med bilen som er kommet over i feil kjøreretning. Dette vil øke reaksjonsevnen til begge førere og gi mulighet til å redusere hastigheten tidsnok til å unngå eller reduserer omfanget av en møteulykke.
Skiltinformasjon. Skilter overføres elektronisk fra kjørebanen og inn i kjøretøyets kupe. Dette bidrar til at føreren er best mulig opplyst om hvilke trafikkregler som gjelder.
Fartstilpasning. Ved å beregne tiden mellom ulike systempunkter i vegen, vil føreren til en hver tid ha oversikt både over gjeldende fartsgrense og hastighet, samt ulike gjennomsnittsberegninger av hastighet over lengre strekning.
Annen fare. Utnyttelsespotensialet for systemet er stort, og man kan varsle om kjente farer så som "skarp kurve om 200 meter" eller "Gangfelt om 150 m." Dette siste er kanskje spesielt viktig nær Tvedestrand i og med at det er 2 fotgjengeroverganger på E18 ved Fianesvingen i Aust-Agder.
Bevegelse mot vegen. Ved å bruke samme teknologi som benyttes til å varsle om møtende trafikk (car2car), kan man også registrere og varsle føreren når f.eks. fotgjengere er på veg ut i et gangfelt, eller f.eks. når dyr er i ferd med å krysse vegen ved et krysningspunkt. Dette bidrar også til å øke reaksjonsevnen hos fører.