Vigdis Giltun (FrP): Jeg viser til Dokument nr. 15:205 (2007-2008) hvor ministeren klargjør at eiendomsskatteloven er en objektbeskatning, og derfor ikke åpner for fritak på generelt grunnlag på grunn av inntekts - eller formuesforhold. Mange kommuner tror de kan frita minstepensjonister på generelt grunnlag, men ifølge statsrådens svar er ikke det mulig.
Hva er da årsaken til at Fylkesmannen ikke reagerer når kommuner innfører generelt fritak på bakgrunn av lav inntekt, og på hvilken måte vil statsråden sørge for at loven følges?
Begrunnelse
Enkelte kommuner har tolket § 28 i eiendomsskatteloven slik at de med lav inntekt kan bli fritatt for å betale eiendomsskatt. Når først loven er innført i en kommune er det viktig at den også følges, slik den er vedtatt. Svaret fra statsråden på Dok. nr. 15:205 (2007-2008) klargjorde at eiendomskattefritak på generelt grunnlag på bakgrunn av lav inntekt ikke er lovlig, og at det kun unntaksvis kan gis fritak da eiendomsskatten er en ren objektbeskatning. Eiendomsskatten kan være en tung belastning for de med lav inntekt, noe som fører til at enkelte kommuner ønsker å frita en del innbyggere i forhold til inntektsnivået i stedet for å benytte bunnfradraget selv om dette også en klar sosial profil. Jeg tror mange kommuner ikke er klar over hvilke begrensingene de har til å gi fritak, og Fylkesmennene burde derfor på en bedre måte enn i dag kontrollere at eiendomsskatteloven følges opp når de godkjenner årsbudjettene.