Dagfinn Høybråten (KrF): Vil statsråden sørge for en gjennomgang av avtalene som foreligger mellom Statens vegvesen og fylkeskommunen for å undersøke om alle elementer er med, som er nødvendige for å sikre en videre reserverordning og stabil drift i ferjesambandet til Kvitsøy etter overgangen fra statlig til fylkeskommunalt ansvar?
Begrunnelse
I Dok. nr. 15:130 (2009-2010) stilte undertegnede spørsmål til samferdselsministeren om hvordan hun ville sikre at reserveordningen på ferjesambandet ble videreført på nivå med daværende ordning også etter fylkeskommunal ansvarsovertakelse 1. januar 2010. Statsråden lovet i sitt svar at en reserveordning skulle vedvare, men at den nye løsningen ville være noe dårligere enn den gamle. Statsråden pekte imidlertid på at dette ville gi den totalt sett beste utnyttelsen av ferjeparken i området.
Lørdag 26. februar 2011 meldte Haugesund Avis at en permanent reserveordning etter all sannsynlighet ikke vil videreføres på sambandet. Tide Sjø og Rogaland og Hordaland fylkeskommuner var da i forhandlinger om rammetilskudd for ferjesambandene i distriktet.
I Dokument nr. 15:986 (2010-2011) stilte undertegnede spørsmål om hvordan statsråden ville oppfylle sitt løfte om å sikre en videre reserverordning og stabil drift i dette ferjesambandet etter overgangen fra statlig til fylkeskommunalt ansvar. Statsråden viste i sitt svar til at reserveferjeløsningen for 2011 er fylkeskommunens ansvar, og at det har kommet til enighet mellom fylkeskommune og selskap om den valgte løsningen. Statsråden uttrykte imidlertid forståelse for at denne løsningen kan oppfattes som lite tilfredsstillende for publikum, og hun viste til at MF Rennesøy var satt inn i sambandet ved behov i februar.
I mars har Kvitsøy vært uten bilferjeforbindelse flere dager, og det har skapt store problemer for mange. Bøndene har tømt ut melk, noen manglet fôr til dyrene sine, kjøpmannen gikk tom for varer og folk kom seg ikke på jobb. MF Rennesøy var til reparasjon på grunn av tekniske problemer. Ferja Rennesøy er en reserveferje for hovedferja Fjordveien som også var på verksted. Tide Sjø hadde ingen disponibel reserveløsning i dette farvannsområdet.