Dagfinn Høybråten (KrF): Kan statsråden redegjøre for de forskjellige høringsinstansers mandat i saker om oppkjøp av tilleggsjord, og hvorvidt Statens Vegvesens mandag tilsier at de kan stoppe oppkjøp av tilleggsjord dersom oppkjøpet har den konsekvens at det blir større grad av næringstrafikk på offentlige veier?
Begrunnelse
Flere og flere bønder har de siste tiårene lagt om til større drift på brukene for fortsatt å ha muligheten til å være bonde på heltid. En naturlig konsekvens av større drift er benyttelse av større areal. Når flere bønder i samme område søker nye areal for å utvide brukets størrelse, vil tilgangen på areal i nærområdet raskt forsvinne. Mange bønder må dermed se seg nødt til å søke areal som ligger i større avstand fra bruket. En slik løsning gir den konsekvens at det blir større grad av næringstrafikk på veiene.
I forbindelse med et konsesjonsvedtak om tilleggsjord nå nylig, satte Statens Vegvesen foten ned, der landbruksmyndighetene sa ja. Begrunnelsen var at det "med hensyn til trafikksikkerheten er svært lite ønskelig at restarealene selges som tilleggsjord til en eiendom som medfører en transportavstand på ca. 4 km langs offentlig vei."